Elbiler skal sige noget. De skal faktisk kunne høres på lang afstand, mener Dodge, der udstyrer den nye Charger Daytona med falsk motorlyd.
Den har ingen motor. I hvert fald ikke én, der forbrænder noget. Alligevel lyder det sådan i den nye Charger Daytona.
Langt om længe har Dodge nemlig løftet sløret for, hvad der formentlig er den endelige lyd af den kommende elbil. En bil som afløser intet mindre end Dodge Charger og Challenger med V8-motor.
Én ting må man dog give Dodge. Lyden er markant anderledes end den, mærket troede, folk ville have, da konceptbilen Charger Daytona SRT blev præsenteret i 2022. Hør selv her.
Det amerikanske Stellantis-mærke fik dog så meget kritik for lyden, at man lige siden har arbejdet på et nyt lyddesign, og det mener man altså at være færdig med nu.
LÆS OGSÅ: Danmarks billigste elbil forsinkes i flere måneder
Dodge lover i hvert fald, at lyden nu minder om noget, man indtil så sent som i år, hvor V8-motorerne udgik af produktion, kunne finde i ægte benzinbiler.
Skulle du have glemt, hvad det mere konkret er Dodge lover, kommer her et lille oprids. Den nye Charger Daytona får i udgangspunktet 503 hestekræfter, men der er helt op til 670 hestekræfter at komme efter, hvis man sætter de rigtige krydser, når salget af bilen begynder.
Scat Pack, som Dodge kalder ekstraudstyret, skal gerne få bilen til at gå fra 0 til 100 km/t på lige under 3,5 sekunder. Mest fordi 0 til 60 miles (0-96 km/t) allerede er bekræftet i en tid på 3,3 sekunder.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!