Annonce:

EU vil forbyde benzinbilen med e-fuel, advarer BMW

EU har intet andet i tankerne end at forbyde forbrændingsmotoren, selvom unionen vil tillade det syntetiske brændstof, e-fuel, siger BMW’s topchef Oliver Zipse.

Annonce:

Det er intet andet end en måde at forbyde forbrændingsmotoren på, når EU taler om at tillade syntetisk brændstof, det såkaldte e-fuel, efter 2035, hvor nye forbrændingsmotorer ellers bliver forbudt.

Så kontant er advarslen fra BMW’s topchef Oliver Zipse. Det skriver BMW Blog.

Selv er direktøren i München meget positivt stemt over for det syntetiske benzin, som han mener vil have en øjeblikkelig og dramatisk effekt på CO2-udledningen fra privatbilismen.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

– De syntetiske brændstoffer vil øjeblikkeligt kunne reducere CO2-udledningen fra flåden af køretøjer i EU, der tæller mere end 250 millioner biler.

LÆS OGSÅ: Ferraris støddæmper koster mere end Danmarks billigste bil

– Lige nu ser det dog ud til, at e-fuel bruges som et trumfkort i den politiske debat om forbuddet mod forbrændingsmotoren fra 2035.


– Meget tyder på, at EU-Kommissionen forfølger en løsning, hvor forbuddet mod forbrændingsmotorer lempes ved angiveligt at åbne op for syntetisk brændstof. Men det er ikke rigtigt, siger Zipse.

BMW-direktøren efterlyser, at EU gør noget for at få produktionen af syntetiske brændstoffer op i gear. Ellers vil det være det samme som et totalt forbud mod alt andet end elbiler fra 2035.

– Vi er stadig overbevist om, at det teknologisk set er forkert at forbyde forbrændingsmotoren. Og vi er fast besluttet på at udvikle meget effektive forbrændingsmotorer og teknologi til plugin-hybrider, siger Zipse.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Modsat mange af konkurrenterne har BMW gennem hele debatten om forbrændingsmotoren nægtet at sætte en udløbsdato på produktionen af diesel- og benzinbiler.

Det kan vise sig at være det helt rigtige træk. For i øjeblikket står andre bilmærker nærmest i kø for at fortryde deres egne målsætninger om at skrotte forbrændingsmotoren. Senest har Audi meldt ud, at man alligevel ikke kan undvære teknologien senest i 2033. Læs mere om det her.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Responsiv Iframe
Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også