Mens bilisterne stadig betaler alt for meget for nye biler, kan bilmærkerne glæde sig over, at batterier til elbiler på 15 år er faldt 90 procent i pris.
Bilister betaler til trods for statsstøtte stadig alt for meget for nye elbiler. Og det selvom batterierne til dem er blevet 90 procent billigere på 15 år.
Det viser nye tal fra det amerikanske energiministerium, Department of Energy. Helt konkret er det afdelingen Vehicle Technologies Office, der har set på tallene.
Og de er meget tydelige. Mellem 2008 og 2023 er det blevet 90 procent billigere at lægge et batteri i en elbil.
Ifølge de amerikanske myndigheder betalte bilmærkerne i 2008 op til 1.415 dollar svarende til 118.000 kroner pr. kWh. Sidste år var den pris nede på 139 dollar svarende til 949 danske kroner.
LÆS OGSÅ: Kæmpe firma konkurs – har flere bilmærker som kunder
Den voldsomt reducerede pris er bare ikke rigtig noget, bilisterne mærker noget til. Der skal stadig statsstøtte og andre incitamenter til for at lokke folk over i elbiler.
Det ses tydeligt i Tyskland, hvor interessen for elbiler er kollapset for 7. måned i træk, efter at landets regering i december 2023 med øjeblikkelig virkning stoppede al offentlig støtte til køb af elbiler.
Alligevel har prisen på batteripakker ikke ramt bunden endnu. I hvert fald ikke hvis man spørger hos analysefirmaet Gartner. Her forventer man, at det først er i 2027, at elbilen vil være billigere at bygge end forbrændingsmotoren.
Noget andet er, om den generelt faldende interesse for elbiler blandt forbrugerne får negativ indflydelse på eller forsinker de allerede faldende omkostninger til elbilers batterier.
Det er da heller ikke alle, der forventer, at elbiler bliver billige lige med det første. Eller for den sags skyld i 2027. Hos Mercedes mener man eksempelvis, at den virkelig billige elbil har meget lange udsigter. Læs mere om det her.
Samtidig står bilmærkerne nærmest i kø for at fortryde målsætninger om elbiler. Senest har Audi meldt ud, at man alligevel ikke kan undvære forbrændingsmotoren i 2033.
Der er da også de bilmærker, som fortsat hævder, at de nærmest intet tjener på elbiler. Hos Volkswagen siger man ligefrem, at forretningen vil set skidt ud uden forbrændingsmotoren. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!