I denne weekend kan du opleve de helt nye Polestar 3 og 4-modeller til Auto Show i Odense Congress Center. Men der er noget endnu vildere på vej – nemlig Polestar 5.
For Polestar 5, som første gang blev set til Goodwood Festival of Speed for et par år siden, er nu tættere på en egentlig serieproduktion end nogensinde før.
Ikke bare kan Polestar 5 efter sigende lade sit batteri fra 10 til 80 procent på 10 minutter, hvilket er blandt selv de hurtigste på markedet. Bilen vil også få næsten 900 hestekræfter.
Det skriver Auto Bild.
Helt konkret forventes det, at det kinesiske mærke, som Volvo solgte fra til moderkoncernen Geely tidligere i år, vil levere en bil med 884 hestekræfter og hele 900 Nm.
LÆS OGSÅ: EU vil forbyde benzinbilen med e-fuel, advarer BMW
Det sker for at kunne konkurrere direkte med Porsche Taycan og Mercedes EQS. Det er i hvert fald, hvad mærket hævder på sin hjemmeside.
I lighed med Porsche Panamera får den nye Polestar en 800 volts-arkitektur. Oversat til dansk betyder det, at den firedørs GT-model vil kunne lade… hurtigt. Mercedes EQS bygger ikke på samme teknik, men det er allerede rygtet på vej med et facelift.
Hvor meget rækkevidde kommende Polestar 4-ejere kan regne med, har mærket til gengæld ikke sagt noget om endnu. Men er målet at kapre Porsche-kunder, skal den officielle WLTP-rækkevidde som minimum ligge på 503 kilometer.
Så langt kan basismodellen af Taycan, der bare hedder Taycan, nemlig komme på en opladning. Det forlyder, at den nye 5’er får en rækkevidde på 598 kilometer. Eller at det i hvert fald er ingeniørernes mål med udviklingsarbejdet.
Polestar kan så håbe, at de ikke leverer biler, der taber værdi i samme uhyggelige tempo som Porschen.
Boosted har tidligere fortalt, at den nye topmodel, Turbo GT, bare 28 dage efter sin verdenspremiere havde tabt næsten en kvart million kroner i værdi. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!