Herhjemme er bilparken blevet en smule ældre. Og i Sverige skrottes der lige nu rekordfå biler. Der er flere penge i at holde bilerne kørende.
Herhjemme viser en ny opgørelse, at den danske bilpark er blevet en smule ældre efter at kun at være blevet yngre de sidste 20 år.
Samtidig – på den anden side af Øresund – vælger rekordfå svenskere at få skrottet deres ellers ældre biler.
Det skriver Carup på baggrund af tal fra Sveriges Transportstyrelse.
Hos Jönköping Bildemontering mærker man også, at antallet af skrottede biler er det laveste i Sverige siden det nye årtusinde begyndte. Helt konkret er der i første halvår af 2024 blevet skrottet 62.437 biler i Sverige.
LÆS OGSÅ: Vi er mindst syv år foran Tesla, siger konkurrent
– Jeg tror, at folk sælger deres biler til udlandet i stedet for, at kronen er så lav, at det har en medvirkende årsag, siger ejeren af Jönköping Bildemontering Simon Dahl til mediet.
Statistikken bekræfter, at der er noget om snakken. Alene i 2023 steg svenskernes eksport af ældre personbiler med 39 procent i forhold til året forinden.
Alligevel prøver landets regering at få flere af de ældre personbiler skrottet. Det sker bl.a. ved at lokke med en noget højere skrotpræmie. Det vækker dog allerede kritik. Læs mere om det her.
Herhjemme er der dog også kommet tal på, hvilke biler danskerne skaffer sig af med. I hvert fald i størst antal. Udviklingen er måske ikke så overraskende.
For det er i høj grad biler fra mærker, som har været og fortsat er populære, der nu ender på ophuggernes pladser rundt omkring i landet. Læs mere om det her.
Noget helt tredje er, at salget af nye biler i Norden har det svært. De seneste tal fra bilimportørerne viser, at det faktisk kun er i Danmark, at salget er gået frem.
De samme tal viser, at Norges nye bilsalg ligger på det laveste niveau i mere end 30 år. Omend 92 procent af de få biler, der trods alt blev solgt, nu kun kører på strøm.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!