En ny tysk test afslรธrer, at den syntetiske HVO100-diesel giver et hรธjere forbrug, men til gengรฆld forurener op til 90 procent mindre.
De nyeste dieselbiler โ altsรฅ der lever op til euronormen 6e og 6d-normen, kan uden problemer kรธre pรฅ syntetisk diesel. Det sรฅkaldte HVO100-diesel.
Og det er godt nyt. For det kunstigt skabte diesel, der kan laves pรฅ spildprodukter som brugt madolie, forurener op til 90 procent mindre.
Det viser en ny test, som det tyske svar pรฅ FDM, ADAC, stรฅr bag.
I testen hรฆldte ADAC HVO-diesel pรฅ en BMW 520d Touring, en Mercedes E 220 d, en ล koda Superb Combi 2.0 TDI og en Volkswagen Caddy 2.0 TDI.
LรS OGSร : Kriseramt bilgigant fyrer ansatte og tvinger resten ned i lรธn
Alle bilerne er pรฅ forhรฅnd godkendt fra fabrikken pรฅ sรฅdan en mรฅde, at der intet problem er i at fylde dem med syntetisk diesel. Fabrikanterne stรฅr i hvert fald inde for, at bilerne sagtens kan klare det.
I en tilsvarende test fra 2022 blev en BMW 320d Touring fra 2013 (Euro-norm 6b) brugt som prรธveklud. Dengang havde BMWโen allerede kรธrt 280.000 kilometer.
ADAC-mรฅlingerne har vist, at HVO-dieselen fungerer uden problemer. Faktisk ogsรฅ i de รฆldre dieselbiler. Apropos de lidt รฆldre dieselbiler falder forureningen fra dem endda, nรฅr de kรธrer pรฅ syntetisk diesel.
I nye dieselbiler er forureningen fra udstรธdningen i forvejen sรฅ lille, at der kun er en mindre fordel at spore ved at hรฆlde syntetisk diesel frem for bioethanol-blandet โalmindeligโ diesel pรฅ rรฅolie i bilen. Men fordelen er altsรฅ.
Ser man pรฅ udledningen af NOx-partikler, stikker HVO-diesel for alvor fra konventionel diesel. Det kunne ADAC isรฆr mรฅle i den testede BMW.
Pรฅ almindelig B7-diesel slap 11,4 milligram NOx-partikler pr. kรธrt kilometer ud. Det tal svandt ind til 9,3 milligram pr. kilometer. Faktisk gik alle pรฅ nรฆr รฉn testbil, ล kodaen, ned i NOx-udledning, pรฅ det syntetiske brรฆndstof.
Straffen er et anelse hรธjere forbrug. BMWโen bruger pรฅ B7-diesel โ altsรฅ almindelig diesel โ 5,83 liter pr. 100 kilometer. Det svarer til 17,15 kilometer pรฅ literen. Med HVO100-diesel steg forbruget til 16,6 kilometer literen.
Problemet er, at HVO-diesel ikke er sรฆrlig udbredt. I hvert fald ikke herhjemme. Energiselskabet OK har eksempelvis kun brรฆndstoffet fem steder i Danmark: I Kรธge, Odense, to steder i Kรธbenhavn og i Aarhus.
Lรฆs flere spรฆndende nyheder fra og om bilernes verden lige her!
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ skriv til os: bj@boosted.dk