Ved hjælp af en ældgammel teknologi, som de første dieselmotorer i personbiler brugte, vil BMW sænke både forbrug og emissionstal fra helt nye benzinbiler.
BMW producerer godt nok elbiler. Med mærket fra München har også højlydt kritiseres EU’s forbud mod forbrændingsmotoren fra 2035. Nu forsøger tyskerne så at slå igen.
Og det faktisk med en ældgammel teknologi, som allerede var i brug, da de første personbiler begyndte at køre rundt med dieselmotorer.
Det skriver tyske Auto Motor und Sport.
Helt konkret har BMW ansøgt om at få patentbeskyttet en ny form for benzinmotorer, der benytter den ellers pensionerede teknik fra dieselbiler.
LÆS OGSÅ: Syntestisk diesel forurener op til 90 procent mindre
Idéen er at bruge et såkaldt forkammer, der under forbrændingen af brændstoffet er forbundet til det egentlige forbrændingskammer. Motoren sender så en blanding af luft og brændstof ind i forkammeret, hvor det antændes af et særlig tændrør, før blandingen igen sendes ind i forbrændingskammer.
På den måde vil forbruget og udledningen fra bilens udstødningen blive reduceret betydeligt i forhold til bilerne, der kører på vejene allerede nu.
Tidligere benyttede bilfabrikkerne sig af forkammer-princippet i ældre dieselbiler (dengang nye, red.) for at få dem til at yde bedre ved lave hastigheder, reducere støjniveauet og i det hele taget levere en mere jævn motorgang.
Som det sædvanlig vis forholder sig med patentansøgninger er det overhovedet ikke sikkert, at BMW har tænkt sig at gøre alvor af tanken. Man forhindrer dog andre bilmærker i at få og benytte præcis den samme ide. Patentansøgningen er heller ingen garanti for, at teknikken/idéen virker i praksis.
I det hele taget er det i disse dage nogle ret vilde idéer, bilfabrikkerne rundt omkring i verden vender og drejer. Hos Ferrari har man eksempelvis søgt patentet på en forbrændingsmotor, der med bunden i vejret, forbrænder ikke benzin men brint. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!