De danske kommuner tjener nu mere end 1 milliard kroner om året på bilister, der skal parkere. Det viser en ny opgørelse fra FDM.
Det er i flere tilfælde ulovligt, når kommunerne forsøger at lappe huller i økonomien ved at indføre betalingsparkering. Det ændrer dog ikke på, at kommunerne tjener rekordmange penge i øjeblikket.
Faktisk har indtjeningen fra betalingsparkering rundet en milliard kroner i de danske kommuners økonomi. 57 kommuner har i dag parkeringskontrol og 25 betalingsparkering.
Det viser en ny opgørelse fra FDM.
– Der er ingen tvivl om, at det bliver dyrere for bilisterne at parkere, og for nogle kommuner er det en belejlig indtægt, der bruges til at betale udgifter, der intet har med bilister eller infrastruktur at gøre, lyder det fra chefkonsulent i FDM, Dennis Lange.
LÆS OGSÅ: Skandaleramt leasingselskab får 10 millioner kroner
FDM har flere gange været efter kommuner, som skruer på betalingsparkeringen og taksterne for at dække huller i økonomien. For det er hamrende ulovligt.
Bl.a. i Helsingør. Her afviser Malthe Jacobsen, der er byrådsmedlem for partiet Enhedslisten, at det har noget med en dårlig økonomi at gøre. Tværtimod forsvarer politikeren sig med, at han bare generelt vil have færre biler i byen.
De danske bilister skal ikke kun i Helsingør – men sådan helt generelt de kommende år – betale meget mere for at parkere. I Odense har man eksempelvis bestemt sig for, at det senest i 2030 skal koste 34 kr. i timen at parkere i byen.
Andre steder i byen forsøger man at holde bilisterne væk ved at lave hele parkeringsforbud. Det gælder bl.a. i Hunderup-kvarteret. Kommunen har også bestemt sig for, at det senest i 2030 skal være dobbelt så dyrt at parkere en diesel- eller benzinbil frem for en elbil i byen.
En ting rammer dog både den ene, anden og tredje biltype. Odense kommune ønsker nemlig at indføre en fartgrænse på højst 30 km/t i det meste af byen. Andre steder skal farten helt ned på 20 km/t.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!