I modsætning til EU, der for nylig har skruet ned for en ellers planlagt straftold, indfører Canada nu 100 procents told på kinesiske elbiler.
Det bliver en hård kamp at få solgt kinesiske elbiler i Canada, hvis der overhovedet dukker nogen biler op. Landet har nemlig besluttet at følge USA’s eksempel med 100 procents told på elbiler.
Ifølge Canadas premierminister Justin Trudeau skyldes toldsatsen, at Kina ikke spiller efter ‘de samme regler’.
De nye regler blev annonceret én dag efter, at USA’s nationale sikkerhedsrådgiver Jake Sullivan mødtes med premierminister Trudeau. Straftolden træder i kraft den 1. oktober og vil gælde for både personbiler, lastbiler og busser fra Kina.
Det skriver CNBC.
LÆS OGSÅ: Kriseramt bilgigant fyrer ansatte og tvinger resten ned i løn
Desuden vil der blive lagt en straftold på 25 procent oven i alt stål fra Kina, som krydser grænsen til Canada efter 1. oktober.
Lige nu arbejder 120.000 mennesker i Canadas bilindustri, men landets ledere frygter, at industrien bliver udkonkurreret af kinesere, fordi det kommunistiske styre blæser på regler om ulovlig statsstøtte.
For mærker som Volvo og Polestar, der allerede er til stede i Canada, er toldsatsen et hårdt slag. For Volvo kan det ikke længere betale sig at lancere den nye EX30, før produktionen flytter til mærkets fabrik i Gent, Belgien.
Og for Polestar bliver det mere eller mindre umuligt at sælge både Polestar 2 og 4 i landet, eftersom disse udelukkende bygges i Kina. Kun den nye Polestar 3, som også bygges i USA, kan der være en idé i at hente til landet.
USA har også rettet en straftold på 100 procent mod kinesiske elbiler, mens EU har en indtil videre midlertidig straftold på mellem 9 og 36,3 procent efter visse justeringer. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!