Dodge prøver ihærdigt at overbevise deres kunder om, at de skal købe en elbil. Nu er direktøren sendt ud for at forsvare den nye Charger Daytona.
Den er både en elbil og en højtaler på samme tid. Altså forstået på den måde, at Dodge Charger Daytona bruger falsk motorlyd.
Og nu siger mærkets nye direktør, Matt McAlear, at elbilen faktisk er en bedre muskelbil end fossilbilen.
Det sker i et interview med Motor1.
Det er nemlig ikke en ny elbil, Dodge har skabt, men deres bud på den bedst mulige ‘muskelbil’, mener direktøren.
LÆS OGSÅ: Bilist skal betale 62.000 kr. – Audi kom 452 dage for sent
Charger Daytona Scat Pack har 670 hestekræfter, og så mener Dodge i øvrigt, at den skal være umulig at tune. I hvert fald uden om fabrikken og mærkets egne værksteder. Læs mere om det her.
Den hurtigste udgave af Charger Daytona vil kunne køre fra 0 til 96 km/t (0 til 60 miles i timen, red.) på 3,3 sekunder og overstå den berømte quarter mile på 11,5 sekunder. Altså lige indtil der sendes en endnu hurtigere udgave på gaden. Den, forsikrer McAlear, arbejder Dodge allerede på.
Det hele er dog ikke elmotorer og falsk motorlyd. For på platformen STLA Large kan Dodge også bygge biler med forbrændingsmotor. Og selvom Charger aldrig nogensinde igen får en V8-motor (fra fabrikken, red.), investeres der i udviklingen af den tre-liters rækkesekser, Stellantis-koncernen allerede har liggende.
Motoren med navnet ‘Hurricane’ får i Dodge Charger alt mellem 420 og 550 hestekræfter med tiden. Det nye tilnavn til bilen med benzinmotor bliver ‘sixpack’.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!