Elbilerne har det på grund af manglende statsstøtte svært i Tyskland i øjeblikket. Nu giver svenske Hedin Mobility Group op og trækker sig som BYD-importør.
Svenske Hedin Mobility Group skal ikke længere sælge BYD’s biler i Tyskland. Den opgave går i stedet tilbage til kineserne selv.
Helt konkret meddeler den nu tidligere importør, at man har solgt nybils-forretningen og lagret af reservedele – og handlen med dem – tilbage til BYD’s tyske datterselskab, BYD Automotive GmbH.
Officielt er det ikke, fordi BYD sælger dårligt i Tyskland, at svenskerne nu kaster håndklædet. I stedet mener Hedin-direktør Anders Hedin, at grundlaget for BYD’s forretning nu er lagt.
– Gennem de seneste to år har vi arbejdet sammen med BYD om at udvikle det tyske marked. Grundlaget er nu lagt for at øge volumen.
– Handlen omfatter også en overdragelse af driften af de to pionerbutikker i Stuttgart og Frankfurt, som drives af Hedin Mobility Groups tyske detaildivision.
– Og vi ser frem til at fortsætte denne rejse i Tyskland sammen med BYD som forhandler, udtaler Anders Hedin, administrerende direktør for og grundlægger af Hedin Mobility Group.
Ender det med, at BYD trækker sig helt ud af Tyskland, vil de ikke være de første kinesere, der tager benene på nakken i Europa. Nogle mærker knækker ligefrem halsen her.
HiPhi, der ellers meget lovende og overraskende vandt en streng rækkeviddetest, har for nylig meddelt, at moderselskabet Human Horizons er i så alvorlige økonomiske problemer, at produktionen af biler ikke bliver genstartet efter et år i dvale.
Og i maj kom det frem, at ligeledes kinesiske Great Wall Motors lukker sit hovedkvarter i München og forsvinder ud af Europa. Det koster 100 ansatte deres job. Læs mere om det her.
Tilbage står BYD alene på et marked, som nu for syvende måned i træk er kollapset. Den manglende statsstøtte får nemlig tyskerne til i større grad at vælge elbilerne fra.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!