Annonce:

Mercedes gør klar til at aflive elbil efter bare 3 år

EQ-serien blev aldrig den succes for Mercedes, som tyskerne havde håbet på. Med tiden forsvinder navnet og mindst én af modellerne.

Annonce:

Mercedes har allerede gjort det klart, at man vil udfase brugen af EQ-navnet til sine elbiler. Og nu gør den tysk-svenske direktør Ola Källenius det klart, at EQS-modellen forsvinder helt.

Navnet gør i hvert fald. I stedet falder Mercedes tilbage til den topmodel-betegnelse, mærket har markedsført siden 1972.

Det fortæller Källenius i et interview med Auto Car.

Helt konkret gør Mercedes klar til at køre ad to spor, når det kommer til S-Klassen. Modellen splittes nemlig op, så kunderne får valget mellem forbrændingsmotorer og elmotorer.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

LÆS OGSÅ: Magnussen får hårdeste straf i Formel 1 – Haas hjælper ikke

– I fremtiden vil der være to S-Klasser, en med forbrændingsmotor og en med elmotor, siger Källenius til mediet.

Nyheden kommer kun ganske kort efter, at Mercedes droppede hele sin forkromede plan om kun at bygge elbiler i 2030. Mærket vokser nemlig slet ikke i det tempo, tyskerne troede for bare få år siden.

Samtidig har Ola Källenius angiveligt fået stoppet udviklingen af ikke bare én men flere nye elbiler. Nogle af pengene – vi taler om milliarder af kroner – fra den udvikling vil og skal Mercedes-folkene nu bruge på at udvikle ‘meget effektive forbrændingsmotorer med hybridteknologi’. Læs mere om det her.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Den elektriske S-Klasse kommer dog ikke til at køre parløb med en forbrændingsmotor lige foreløbig. Planen er, at Mercedes med mindst et markant facelift i 2027 holder liv i den nuværende S-Klasse (med forbrændingsmotor, red.) helt indtil 2030.

Allerede næste år får EQS også en større opdatering med en 800-volts arkitektur som bl.a. Porsche Taycan er kendt for. Men navnet EQS forsvinder altså lige så stille.

At S-Klassen holder ved, er dog ikke på grund af nogen bragende salgssucces. For mens især forhandlerne klager over, at det er svært i det hele taget at sælge elektriske Mercedes-modeller, er interessen for S-Klassen også faldet.

Globalt set tabte topmodellen 37 procent af sit salg i første kvartal af 2024. Som en konsekvens er man på fabrikken, hvor både S-Klassen og EQS bygges sideløbende, nu gået ned til bare ét vagtholdsskift.

Annonce:

At EQS flopper er dog ikke det eneste nederlag for Mercedes de senere år. Mærket måtte også erkende, at det ikke var nogen god idé at bygge en pickup.

X-Klassen, der basalt set er en Nissan Navara med et andet logo i køleren, udgik efter en produktion på bare to år.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også

Altid gratis artikler