Volvo har inviteret en række journalister til USA for at teste det nye flagskib EX90. Og allerede nu afslører de første test en bil med fejl.
– Mens nogle funktioner manglede i EX90, virkede andre simpelthen ikke korrekt – i hvert fald på vores testbil.
Sådan skriver Ars Technica, der var med det hold i USA, der testede de første eksemplarer af Volvo EX90, mærkets elektriske flagskib.
– Volvo sørgede fly fra Washington til Orange County og indkvartering, så Ars kunne køre EX90, skriver mediet.
Men det afholder ikke mediet fra at være kritiske over for bilen. Og det er der tilsyneladende brug for. Volvo EX90 er nemlig en bil fyldt med fejl. Dermed er Volvo ikke sluppet af med de fejl og mangler, der også plager den langt mindre EX30, som ellers er uhyre populær herhjemme.
LÆS OGSÅ: Sker 1. januar 2025 – nu skal alle biler gennem dette syn
EX90 er Volvos dyreste gadebil i det nuværende modelprogram. Selv herhjemme koster bilen tæt på 900.000 kroner. Og selv da kan kunderne ikke regne med at få leveret en bil, der virker hundrede procent fra fabrikken.
I hvert fald har Volvo måttet indrømme, at en lang række af de funktioner, som kunderne blev lovet, ikke er til stede i bilen det første stykke tid. Teknikken i EX90, som har taget 5 år at udvikle, er ganske enkelt forældet. Noget, der kan koste Volvo milliarder af kroner at rette op på.
Ars Technica slår fast, at de måtte have hjælp af Volvos teknikere i USA for overhovedet at få testbilen til at virke.
Det selvom journalisterne – ligesom Volvo allerede har indrømmet – havde fået at vide, at visse funktioner mangler. Bl.a. Apple CarPlay, tovejsopladning og flere førerassistentsystemer.
– Mens nogle funktioner manglede fra EX90, fungerede andre simpelthen ikke ordentligt, i hvert fald ikke på vores testbil.
– Volvo har skiftet til en telefonnøgle til EX90, som bruger ultrabredbånd (det samme gør Apples AirTags) til at registrere, at ejeren er i nærheden.
– Desværre havde vores EX90 problemer med at opdage tilstedeværelsen af telefonen og nægtede på et tidspunkt at starte. Det krævede, at en tekniker med en bærbar for at det lykkedes, skriver Ars Technica.
Mediet påpeger dog, at Volvo formentlig vil have rettet fejlene, eller det er i hvert fald håbet, når de første kunder modtager deres biler. Men noget godt førstehåndsindtryk er det altså ikke blevet til.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!