Generelt er loyaliteten blandt elbil-ejere – og bilejere i det hele taget – faldet markant de seneste år. Men der findes bilister, som stadig holder sig til ét mærke.
Nogle bilejere er mere loyale end andre. Men generelt har loyaliteten blandt bilisterne rykket sig de seneste fire år. I hvert fald over for bilmærkerne.
I 2020 ville 54,8 procent af bilisterne vælge en bil fra det samme bilmærke igen næste gang. Det faldt til 52,6 procent i 2021, før både 2022 og 2023 måtte dele lavpunktet på 50,6 procent.
Loyaliteten er i år steget en smule til 52,5 procent. Men den er stadig ikke på højde med 2020-niveauet.
Det viser en ny undersøgelse fra analysefirmaet S&P Global Mobility.
LÆS OGSÅ: Magnussen får hårdeste straf i Formel 1 – Haas hjælper ikke
Nogle bilmærker har dog langt bedre fat i bilejerne end gennemsnittet. Bedst går det for Tesla. Mærkeloyaliteten lå på 67,8 procent i første halvår af 2024.
Ifølge S&P Global Mobility kan alle Tesla-modeller holde fast i mere end 60 procent af deres ejere, eller i hvert fald sende dem i armene på en ny bil fra mærket. Bedst går det for Model 3, hvor 72,1 procent af ejerne vælger en Model 3 igen.
Det spiller altså knap så stor en rolle for Tesla-ejerne, at mærkets administrerende direktør på mange måder er en kontroversiel figur. Retfærdigvis skal det siges, at S&P Global Mobility også kan spore en tilbagegang i Tesla-ejernes loyalitet. Men det er altså ikke nok til at lave om på mærkets topplacering.