Med torsdagens offentliggørelse af et øget samarbejde mellem Toyota og BMW om brint-teknologien, står det klart, at BMW vil sende brintbilen i masseproduktion.
Nu er det ikke bare en idé og lidt prototyper – med torsdagens offentliggørelse af et øget samarbejde mellem Toyota og BMW står det klart, at sidstnævnte vil lave en serieproduktion ud af brintbilen.
Det skriver det tyske bilmærke i en pressemeddelelse.
BMW vil lancere den første brintdrevne bil allerede i 2028, på samme tidspunkt skal pilotprojektet med en række iX5 Hydrogen-modeller, der lige nu kører testkilometre, evalueres.
– Brinten fungerer som et effektivt lagersystem for vedvarende energikilder, hjælper med at balancere udbud og efterspørgsel og muliggør en mere stabil og pålidelig integration af vedvarende energikilder i energinettet.
LÆS OGSÅ: Danskere holder i kø: “Der er for meget benzin”
– Brint er den manglende brik til at fuldende det elektriske mobilitetspuslespil, hvor batteridrevne systemer ikke er en optimal løsning, skriver BMW.
BMW har i et begrænset omfang bygget iX5 Hydrogen, der lige nu fungerer som kørende eksperimenter. Men bilerne har allerede vist sig at være billigere end andre X5-udgaver med forbrændingsmotor.
Herhjemme holder Toyota-importøren stædigt fast i brintbilen Mirai, selvom der faktisk ikke er en eneste brintstation tilbage i Danmark.
Det fremgår ikke af Toyotas pressemeddelelse om det nye samarbejde, om japanerne vil føje endnu en brintbil til modelprogrammet.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!