I 1990 sendte Volkswagen en såkaldt Fire and Ice-udgave af Golf Mk. II på gaden i Tyskland. Bilen havde en særlig lilla-lak. Nu gør navnet comeback.. på en elbil.
Det er 34 år siden, at Volkswagen sendte Golf Mk. II Fire and Ice på gaden i Tyskland. Nogle af bilerne kom senere til Danmark.
Men nu er den her igen. Modelbetegnelsen altså. Denne gang er det elbilen ID.3, det er ‘gået ud over’. Helt konkret er det nye navn ID.3 GTX Fire+Ice.
Det er måske kun meget dedikerede Golf-fans, der kan huske Fire and Ice-originalen. Men hos Volkswagen siger man, at modellen var en uventet succes, som siden fik kultstatus i bilmiljøet.
34 år senere har elbilen i lighed med Golfen et lilla eksteriør. Volkswagen kalder farven Electric Violet. Det selvom farven alt efter lysindfaldet faktisk kan opfattes som både sort, mørkeblå og lilla.
LÆS OGSÅ: Johns elbil har kun firehjulstræk over 30 procents strøm
Desværre gør Volkswagen ikke det samme ud af interiøret. I stedet består kabinen af sorte stofsæder med en lille lynlås i midten. Lynes sædebetrækket op, er der et lille Fire+Ice-emblem inspireret af originalen.
Fordi modellen er baseret på ID.3 GTX Performance, betyder det én enkelt elmotor med sammenlagt 326 hestekræfter og 545 newtonmeter. Noget der får bilen til at accelerere fra 0 til 100 km/t på 5,7 sekunder. Tophastigheden er elektronisk begrænset til 200 km/t.
Til sammenligning havde den originale Golf Mk. II Fire and Ice op til 160 hestekræfter i G60 GTI-udgaven. Ifølge Volkswagen havde man kun planlagt at producere 10.000 Fire and Ice-modeller i 1990’erne. Det blev til 16.700 biler.
Helt så mange skal der ikke bygges af den nye ID.3 GTX Fire+Ice. Slet ikke faktisk. Der skal nemlig kun bygges den ene bil, som Volkswagen netop har præsenteret i den schweiziske by Locarno.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!