Det er ikke mange dage siden, at Sveriges miljøminister sagde, at man skal passe på med statstøtte til elbiler. Nu vil regeringen alligevel genindføre den.
Statsstøtten til elbiler forsvandt i Sverige for to år siden. Dengang var begrundelsen, at prisen nærmede sig den på benzin- og dieselbiler.
Så sent som for et par dage siden advarede Sveriges miljøminister Romina Pourmokhtari mod at genindføre statsstøtten. Men nu er den regering, hun er en del af, kommet på andre tanker.
Det skriver Vi Bilägare.
Støtten er dog kun delvist på vej tilbage. Regeringen i Sverige overvejer nemlig en model, som allerede tidligere er foreslået af oppositionen.
LÆS OGSÅ: Så mange bilister snyder sig over Storebæltsbroen – hver dag
Nemlig at genindføre statsstøtten for den del af befolkningen, der bor langt fra de største byer i Sverige. Med andre ord – for dem ude på landet og bilister i generelt tyndt befolkede områder.
Andre lande har allerede genindført eller fortsat statsstøtte til elbiler, efter at der har tegnet sig et billede af, at biltypen har svært ved at klare sig uden.
Frankrig har bl.a. tilbudt statsstøttet leasing af elbiler. Ordningen måtte dog sættes på pause på grund af ‘en overdreven interesse’.
Efter trusler om fabrikslukninger fra Volkswagen, og et elbilsalg der nu for 8. måned i træk er styrtdykket, har også Tyskland lovet at genindføre en støtteordning. I lighed med den svenske model er der dog kun tale om en gradvis tilbagekomst.
I første omgang er der afsat godt 1,8 milliarder euro, cirka 13,4 milliarder danske kroner, mellem 2024 og 2028 til tyskere i firmabiler på strøm.
Så vidt vides er Sveriges regering ikke så langt fremme med forslaget, at der kan sættes hverken økonomi bag eller årstal på genindførelsen af statsstøtte til elbiler.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!