Der er gået mode i det. Men bilmærkerne skal generelt holde igen med at kræve abonnementsbetaling for udstyr i biler, siger Volvo.
Volvo mener, at konkurrenterne skal styre sig, når de tager betaling for udstyr på abonnementsbasis. I hvert fald mærkets tekniske chef Anders Bell har svært ved at retfærdiggøre forretningsmodellen.
Det fortæller han i et interview til The Drive i forbindelse med præsentationen af den faceliftede XC90.
– Jeg vil selv have det svært med at skulle betale for noget, jeg ved, bilen allerede er udstyret med.
– Så jeg kan godt forstå, at der er kunder, som reagerer negativt på det. Der er nødt til at være en balance i tingene, siger Bell.
LÆS OGSÅ: Så mange bilister snyder sig over Storebæltsbroen – hver dag
Han kan godt forstå, at nogle funktioner kan kræve abonnementsbetaling. Men det må ikke blive sådan, at bilmærkerne kun udvikler software, hvis de kan tjene milliarder på det.
Anders Bell understreger, at han kun har haft sin stilling hos Volvo i halvandet år. Så det er ikke alt, hvad konkurrenterne i tidens løb har skjult bag en betalingsmur, han vil forholde sig til.
Men der er altså nogle ting, som han godt kan se for sig, at bilister i fremtiden skal betale for. Eksempelvis live-information om trafikken.
– Vi gør det allerede alle sammen på vores telefoner. Der er ikke noget, der hedder gratis data om trafikken, så det synes jeg er acceptabelt.
Et af de bilmærker, der har fået hug for at tage ekstrabetaling for udstyr, der allerede er i bilerne, er BMW. Faktisk har det tyske mærke fået så mange hug, at man helt har måttet droppe eksempelvis at tage ekstrabetaling for sædevarme.
Det betyder dog ikke, at tyskerne har sluppet tanken om at tjene penge på biler og udstyret til dem efter selve købet. Lige nu forsøger BMW sig med betaling for at aktivere den undervogn, ejerne allerede engang har betalt for.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!