Sammen med firmaet Factorial har Mercedes udviklet en ny solid state-batteripakke, der lover at forlænge rækkevidden i elbiler med op til 80 procent.
Bilmærkerne har i årevis skreget op om, at de såkaldte solid state-batterier er lige om hjørnet. Nu er Mercedes måske et skridt tættere på at gøre noget ved det.
Sammen med det amerikanske firma Factorial har bilmærket tilsyneladende udviklet en solid state-batteripakke, der kan forlænge elbilers rækkevidde med op til 80 procent.
Faktisk er Factorial så overbevist om, at man har fat i den lange ende, at batteripakken vil kunne bygges sammen med biler inden udgangen af dette årti.
Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
LÆS OGSÅ: Benzinbil-ejere ved meget lidt om elbiler, siger klimagruppe
Over for nyhedsbureauet kalder Mercedes’ tekniske direktør Markus Schaefer udviklingen af solid state-batterier for en hjørnesten i bilmærkets udvikling af elbiler.
Samtidig mener Schaefer, at man med de nye batterier vil kunne øge energitætheden med 40 procent, når man sammenligner med batterierne i de nuværende elbiler fra Mercedes.
Desuden er batteripakken lettere end noget Mercedes på nuværende tidspunkt. Det vil, siger den tekniske direktør, gøre bilmærket i stand til at bygge kommende elbilers karosserier af stål frem for det langt dyrere aluminium.
Når bilmærkerne forsøger at tale solid state-batterierne op er det af flere grund. Men den primære årsag er teknologien påståede meget større effektivitet og billigere fremstilling. Altså når man sammenligner med den litium-ion-teknologi som på nuværende tidspunkt er den langt mest udbredte i elbiler.
Det kan dog være, at Mercedes allerede nu må se sig overgået af konkurrence. Kinesiske MG har nemlig lovet at sende de første biler med solid state-batterier på gaden allerede næste år.
Omvendt mener et mærke som Nissan også, at batteriteknologien er til at arbejde med i almindelige personbiler fra 2028.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!