I sidste uge opgav Volvo sit løfte om kun at sælge elbiler, nu dropper mærket håbet om at kun at sælge biler online. Hele den forretning skal sælges.
Care by Volvo nåede aldrig til Danmark. I hvert fald ikke før, det hele skal sælges igen. At sælge biler på abonnement blev aldrig nogen succes for det kinesisk ejede mærke.
Heller ikke selvom Volvo præsenterede tiltaget med et brag på biludstillingen LA Automobility i 2018. For nu skal det hele væk igen.
– I stedet for at investere i en krympende virksomhed, valgte vi at investere i fremtiden – elektrisk og online, sagde daværende administrerende direktør Håkan Samuelsson i marts 2021.
Det skriver Automotive News.
LÆS OGSÅ: Benzinbil-ejere ved meget lidt om elbiler, siger klimagruppe
Helt konkret dropper Volvo idéen om, at mærket skal sælge halvdelen af sine biler online. Derfor udgår abonnementstjenesten i England, mens Volvo vil lede efter nogen at sælge selve platformen til i Tyskland, Holland, Sverige og Norge.
Selv de biler, som Volvo måtte have ude på vejene via abonnementstjenesten, vil mærket nu se, om man kan komme af med i rene salg.
– Volvo Cars har påbegyndt processen med at gennemgå lokale markedsløsninger for at overføre aktive kontrakter til nye partnere for at sikre et problemfrit skifte af finansieringsudbydere, lyder det i en kommentar til Automotive News.
Det er dog ikke kun onlinesalg, Volvo skal af med. Bilmærket har langt alvorligere problemer med nye biler, der er fyldt med fejl. Eksempelvis skulle den helt nye EX90 startes med en computer, da journalister blev fløjet til USA for at få de første prøveture.
Umiddelbart efter de første lunkne anmeldelser begyndte Volvos aktiekurs at falde voldsomt. Og tidligere på ugen kunne Boosted fortælle, at Volvo aldrig har været mindre værd.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!