Ioniq 5 XRT er Hyundais bud på en Volvo XC70 Cross Country. Altså en hverdagsbil forklædt som off-roader. Nu får Hyundaien Tesla-teknologi.
Ioniq 5 XRT er Hyundais måde at sige off-roader på uden egentlig rigtig at mene det.
Altså ligesom vi har haft Volvo XC70 Cross Country, Volkswagen Golf Country og Audi A6 Allroad. Ingen af de biler har dog den Tesla-detalje, den nye Hyundai får glæde af.
Mærket beskriver selv XRT som ‘ideel til ture på andet end asfalt’. Men når den endelig har asfalt under hjulene, er den nye Ioniq 5 tilpasset Teslas standard inden for ladekabler. Den såkaldte NACS-ladestandard.
Altså vil den uden problemer kunne kobles til en af Teslas mange Supercharger-stationer, som selv her i Danmark er åbnet for alle bilmærker.
LÆS OGSÅ: Benzinbil-ejere ved meget lidt om elbiler, siger klimagruppe
– Vi designede Ioniq 5 XRT til at give mere beskyttelse, forbindelse og funktionalitet.
– Det digitale camouflagemønster blev skabt ved at bruge vores Ioniq-pixel som byggesten. De matsorte 18-tommer hjul demonstrerer det samme Ioniq-pixeltema, mens de giver styrke og afkøling, siger Brad Arnold, der har stået for eksteriørdesign hos Hyundai Design North America, i en pressemeddelelse.
Hvis man som dansker synes, Ioniq 5 XRT ser skør ud, er der desværre dårligt nyt. Bilen er nemlig udelukkende lavet til det amerikanske marked.
Den kommer også kun i én konfiguration. Nemlig med firehjulstræk og en batteripakke på 84 kWh. Hvor langt bilen så i givet fald kan køre på en opladning, siger den amerikanske importør ikke noget om.
Omvendt vil Hyundai gerne fortælle, at man har fået hævet frihøjden med 2,3 centimeter. Om det så reelt har nogen betydning for de ejere, der måtte finde på at køre en Ioniq ud på andet end asfalt, skal vi ikke kunne sige.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!