10.000 kilometer. Det er, hvad en Tesla Cybertruck-ejer hævder, at dækkene på bilen holder til. Sporene er da også tydelige.
Hvad kan man forvente af et nyt bildæk? Ifølge en Tesla Cybertruck-ejer ikke mere end 10.000 kilometer.
Dækkene er ikke noget, Tesla dækker ind under nogen form for garanti. Men ejeren hævder, at han har kørt virkelig pænt på dem hele vejen igennem.
Det fremgår af en tråd i et onlineforum for Cybertruck-ejere.
Selv anbefaler Tesla, at Cybertruck-ejerne får roteret dækkene på deres biler efter 6.250 miles (10.000 kilometer, red.). Altså at ændre dækkenes position på bilen.
LÆS OGSÅ: Danmark overrasker på toppen af ny bil-liste
Men da denne ejer kontaktede et værksted for at få det gjort, fik han angiveligt at vide, at dækkene er så godt som færdige. Dækkene, Goodyear Territory All-Terrain, er der heller ingen form for kilometergaranti på. Hverken fra Tesla eller Goodyear.
Tesla-ejeren er ikke den eneste som nu må punge ud for nye dæk. Sidste år fortalte Rivian-ejere, at deres biler æder et sæt dæk i løbet af bare 9.600 kilometer, når bilerne kun trækker på forhjulene. En indstilling der er mulig fra fabrikken.
Hos Goodyears konkurrent Michelin er man da heller ikke i tvivl om, at elbilerne slider sig hurtigere gennem dæk end tilsvarende benzin- og dieselbiler. I nogle tilfælde helt op til 20 procent hurtigere.
– Selv om det ikke er strengt videnskabeligt testet, så indikerer det, at nogle typer af dæk på elbiler slides mere end 20 procent hurtigere end på en fossilbil, siger Marika Hofflund, nordisk direktør i Michelin.
Den Michelin-ejede Euromaster-kæde mener ligefrem, at den uundgåelige udgift til dæk kan være op til 100 procent højere i elbiler. Ifølge Goodyear koster et nyt sæt dæk til en Tesla Cybertruck fra 2.000 dollar svarende til små 14.000 danske kroner, hvis de skal leve op til fabriksspecifikationerne.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!