Kinesiske CATL har udviklet et nyt elbilbatteri. Teknologien er man så sikker på, at der stilles ti års eller 1.000.000 kilometers garanti.
Kinesiske Contemporary Amperex Technology (CATL) går nu efter Toyota, når det kommer til elbiler. I hvert fald på batterisiden.
Ligesom japanerne vil kineserne nu love, at batteriet holder i mindst 10 år eller til den første million kilometer.
Sammen med ligeledes kinesiske Nio vil CATL endda lancere en batteripakke, der skal kunne holde i op til 15 år. Altså på garantien.
Tectrans, som det nye batteri hedder, er af den type, kineserne indtil for kort tid siden kun ville kalde en prototype. Men nu mener man altså, at teknologien er så holdbar, at der kan laves en serieproduktion.
LÆS OGSÅ: Disse hverdagsbiler taber mest i værdi pr. kilometer
For batteriet med de 10 års fabriksgaranti lyder det, at der er 85 procent af den oprindelige kapacitet tilbage, når garantien udløber. Til sammenligning vil Tesla i dag kun love 8 års garanti på batteriet og det med en 70 procents kapacitet.
CATL må dog gå en anelse på kompromis. For den nye batteripakke har ikke fokus på ydeevne men derimod levetid. Det betyder også, at man i første omgang retter batterierne mod busser og lettere lastbiler.
Batteriet, som udvikles i samarbejde med Nio, skal dog i personbiler. Begge batteripakker er bygget op af såkaldt LFP-kemi, og tidligere undersøgelser har vist, at den type burde kunne holde en kapacitet på minimum 85 procent i 16 år.
Men CATL siger altså ‘kun’ 10 år – i hvert fald i personbiler på nuværende tidspunkt. Så måske er det ikke så imponerende alligevel?
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!