Sverige har længe afgiftsbelagt biler, der officielt kun kører på E85-brændstof, markant lavere end almindelige benzinbiler. Men det skal være slut nu.
Sveriges regering er træt af, at landets bilister udnytter lovene i landet. Især når det kommer til indregistreringen af biler.
Længe har det været sådan, at biler, der officielt kun kører på metanol – også kaldet E85 – slipper billigere i registreringsafgift. Det ser nogle svenskere som et smuthul ved blot at køre videre på helt almindelig benzin, når bilen først er udstyret med nummerplader.
Det skriver Vi Bilägare.
Ifølge Øresunddirekt er den såkaldte “fordonsskatten” i Sverige baseret på biltype, bilens vægt og hvilket brændstof bilen kører på. Desto mere bilen vejer, desto mere skal der betales i skat.
Men det er altså den skat, som biler, der officielt kører på ethanol, i nogen grad slipper uden om. I hvert fald er afgiften mindre, fordi E85 betragtes som en mindre klimabelastning.
LÆS OGSÅ: David hævder at have knust kæmpe myte om elbiler
Finten med bare at hælde almindelig benzin i tanken efter indregistreringen bryder den svenske regering sig dog meget lidt om. Officielt er det mere end 250.000 E85-biler i Sverige.
Herhjemme er der slet ikke E85 på tankstationerne. Men andelen af den såkaldte bioethanol er alligevel øget de senere år. I 2020 gik benzinselskaberne eksempelvis fra kun at tilbyde benzin med fem procent etanol til at gøre en ti-procents blanding til standarden.
I dag skal man tanke det ofte dyrere benzin med et højere oktan end 95 for også at tanke E5-benzin i Danmark.
Det er dog ikke alle benzinbiler, der kan køre på den højere ethanolblanding. Det er især ældre biler, der kan have svært ved det. Er du i tvivl, vil du altid kunne finde svaret i din bils instruktionsbog.
Mens Sveriges regering vil slå ned på E85-snyderiet, vil de tyske tankstationer helt have lov til at udfase en bestemt type benzin. Læs mere om det her.