Annonce:

Mercedes forlanger EU-forbud stoppet øjeblikkeligt

Mercedes’ svenske administrerende direktør Ola Källenius kræver nu, at EU dropper at indføre strengere CO2-krav fra 1. januar 2025.

Annonce:

Mercedes står over for store udfordringer, når EU næste år strammer reglerne for CO2-udledning fra nye biler.

Med de nye grænser bliver det vanskeligt for bilproducenterne at undgå bøder, der kan løbe op i milliarder af kroner.

Reglerne sænker den tilladte CO2-udledning fra 116 gram pr. kilometer til 93,6 gram, og mange bilmærker vil ikke være i stand til at opfylde kravene på grund af et fald i efterspørgslen på elbiler.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Den tyske bilproducent Mercedes kan blive blandt de hårdest ramte. Salget af elbiler er gået nedad, og det gør det svært for selskabet at leve op til de strammere miljøregler. Flere bilproducenter, herunder Renault, Volkswagen og BMW, har allerede påpeget problemet og opfordret til en genovervejelse af de kommende CO2-mål.

Mercedes’ administrerende direktør, Ola Källenius, har nu også udtalt sig om udsigten til milliardbøderne.

LÆS OGSÅ: Tysk minister kræver strenge krav til bilmærker fjernet


Han ønsker, at der bliver taget en debat om, hvordan reguleringen håndteres i Europa. I et interview til den tyske avis Handelsblatt sagde han:

– Vi skal tale om CO2-regulering i Europa. EU-kommissionens skøn var for optimistiske, hvilket nu er åbenlyst.

Källenius understreger, at det er nødvendigt med en realistisk tilgang, da elbiler i øjeblikket ikke sælger i det omfang, bilfabrikkerne havde fået stillet i udsigt.

Ifølge ham er interessen fra kunderne simpelthen for lav til, at målene kan nås med den nuværende teknologi og markedssituation.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

For at hjælpe med at stimulere salget af elbiler har tyske politikere foreslået nye økonomiske incitamenter.

Blandt andet vil der blive indført en skrotpræmie svarende til 46.000 svenske kroner for dem, der køber en ny elbil. Mens de, der vælger en brugt elbil, kan få op til 23.670 danske kroner i tilskud.

Med den form støtte håber Tysklands regering at kunne hjælpe bilindustrien med at imødekomme de nye krav. Men regeringen har også understreget, at der er grænser for, hvor meget man vil blande sig i private virksomheders forhold.

På trods af disse incitamenter frygter flere bilproducenter stadig, at de kommende regler kan føre til betydelige bøder.

Hvis salget af elbiler ikke tager fart, vil flere virksomheder, herunder Mercedes, få svært ved at klare sig inden for de nye grænser for CO2-udledning. Det betyder, at de risikerer at skulle betale store summer til EU i form af bøder, hvilket vil lægge yderligere pres på bilproducenternes i forvejen pressede økonomi.

Responsiv Iframe

Sagen bliver diskuteret på et biltopmøde i Berlin, hvor de tyske bilmærker, herunder Mercedes, mødes med politikere for at drøfte situationen.

Her vil man blandt andet kigge på mulige løsninger for at undgå de omfattende bøder, som kan ramme flere bilproducenter, hvis EU’s nye CO2-krav fastholdes. Og det er der noget der tyder på. Læs mere om det her.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også