Biler med software udviklet i Kina og Rusland udgør så stor en sikkerhedstrussel, at USA nu indfører et totalforbud mod den slags.
I USA er debatten om kinesisk-byggede biler også intensiveret. Præsident Joe Bidens regering har foreslået et forbud mod salg og import af biler, der er tilsluttet og har software fra lande som Kina eller Rusland.
Dette forbud vil blive implementeret i faser, startende med software i biler med modelår 2027. Senere – helt konkret i 2030 – udvides forbuddet til også at gælde hardware.
Den amerikanske regering begrunder forbuddet med en bekymring for nationens sikkerhed. Amerikanerne hævder, at bilerne kan udgøre en trussel mod landets borgere, fordi de muliggør sabotage og overvågning.
Biler, der har mobil- eller satellitforbindelse til internettet, Bluetooth eller Wi-Fi, anses som forbundet og vil derfor være omfattet af forbuddet.
Kina har kritiseret USA’s beslutning og hævder, at det er et misbrug af nationale sikkerhedsargumenter. Det kommunistiske styre mener, at kinesiske virksomheder bliver udsat for en urimelig konkurrencemæssig straf.
LÆS OGSÅ: Hvad må man ikke her? Over 1.300 bilister fik bøder
Disse restriktioner har skabt en usikker fremtid for kinesiske bilproducenter, der ønsker at ekspandere på det globale marked. Især i USA. Bl.a. kan et mærke som Polestar være truet, da langt de fleste af mærkets biler bygges i Kina.
Det er dog vigtigt at bemærke, at nogle kinesiske bilproducenter, som BYD, har formået at fastholde deres priser på trods af straftolden. Det er bl.a. tilfældet i Danmark.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!