Annonce:

Vores biler skal være kantede, siger Volvo

Det kan godt være, at de vakler, når det kommer til både benzin- og dieselbilen. Men det kantede design er Volvo ikke i tvivl om, siger chefdesigner.

Annonce:

I et interview med magasinet Drive deler Florian Mockenhaupt, chef for eksteriørdesign hos Volvo, ud af, hvordan Volvo forestiller sig det fremtidige modelprogram.

Mockenhaupt understreger, at Volvo ikke stræber efter at kopiere andre bilproducenter. I stedet fokuserer mærket på at skabe biler, der opfylder specifikke kundebehov, især når det kommer til komfort.

– At lave en bil, der ligner en Apple-mus, kommer med en masse andre kompromiser. Vi ved, at vores kunder blandt andet dyrker komfort rigtig meget,” siger Florian Mockenhaupt med henvisning til meget strømlinede Hyundai Ioniq 6, hvis ulempe er en meget lav taglinje.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Volvo har desuden besluttet sig for at arbejde mere med aerodynamik i fronten på nye modeller, dog uden at det må gå på kompromis og blive et for ‘drastisk design’.

Ifølge Mockenhaupt er der stor værdi i at bevare et mere traditionelt design, som ikke går på kompromis med rummeligheden.

Et eksempel på Volvos tilgang er den nye EX30, der bruger aerodynamiske løsninger som luftkanaler ved forhjulene. Ifølge Mockenhaupt er disse små designtricks med til at forbedre bilernes funktionalitet, uden at det nødvendigvis stikker af.


LÆS OGSÅ: Kinesere har opkøbt tysk bilfirma i krise

– EX30 har eksempelvis luftkanaler ved forhjulene og andre finesser. Disse små tricks gør bilerne væsentligt bedre, forklarer han.

En af de vigtigste faktorer for Volvo er rummelighed i interiøret, noget der ifølge Volvo-manden også er afgørende for folk, der køber SUV’er.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Derfor er der klare grænser for, hvor lavt et tag kan blive på en stor Volvo. I interviewet kom Mockenhaupt da også med en klar udmelding om, at Volvo aldrig vil tilbyde en stor SUV med en meget lav taglinje.

– Vi ved, at folk elsker et rummeligt interiør. Du vil aldrig se en stor Volvo SUV med lavt tag, for det lever ikke op til vores kunders forventninger, siger han.

Mockenhaupt nævner også forskellen mellem Volvo EX90 og Polestar 3, selvom modellerne teknisk set er ens.

Responsiv Iframe

Den mest iøjnefaldende forskel mellem de to biler er netop taglinjen, som har stor indflydelse på, hvordan bilerne opleves i forhold til størrelse.

Volvos designafdeling forsøger altid at følge med i de nyeste tendenser i bilindustrien, men samtidig skal deres biler have en tydelig Volvo-identitet. Det handler om at finde en balance mellem at være moderne og genkendelig, mener Mockenhaupt.

For to år siden sagde Volvos tidligere administrerende direktør, Hans Samuelsson, noget lignende. Nemlig at Volvo forsøger at tegne nye biler med respekt for bilmærkets designarv.

Besøg vores annoncør:

– Vi har brug for lavere biler med en mere konventionel karrosseristørrelse. Men måske lidt mindre firkantet end tidligere. De lave biler vil komplementere vores høje SUV’er. Følg med!” sagde han.

Nu ved vi lidt mere om, hvad den tidligere direktør mente. I forbindelse med at Volvo præsenterede den faceliftede XC90, løftede mærket også lidt af sløret for en kommende sedanmodel. Læs mere om det her.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også