Annonce:

Volvos nye opfindelse skal holde alle biltyve væk

Volvo har hentet inspiration fra flagmusens verdens i forbindelse med et nyt sikkerhedssystem, som bilmærket fik patent på sidste år.

Annonce:

I mange år har biltyve udnyttet en sårbarhed i bilers trådløse nøglesystemer, der gør det muligt at låse bilerne op uden nøglen.

Det sker ved brug af elektroniske apparater, der kan købes meget billigt på nettet, og som udnytter svagheder i bilens trådløse kommunikation mellem selve nøglen og låsemekanismen.

Sidste år afslørede svenske Vi Bilägare, hvor nemt det er at stjæle selv relativt nye biler, og hvor udbredt problem er.

I undersøgelsen blev det afsløret, at næsten alle testbiler kunne låses op på kort tid ved hjælp af den omtalte metode.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Ifølge Jacob Ingers, der har studeret IT-sikkerhed på Kungliga Tekniska högskolan, er det nemt at og hurtigt at angribe selv nyere biler.

LÆS OGSÅ: Hver anden bilist snyder i afgift, siger Motorstyrelsen

For at imødegå problemet har Volvo nu ansøgt om patentet på en løsning, der er designet til at minimere risikoen for biltyveri.


Løsningen, som blev offentliggjort af CarBuzz efter et kig i det amerikanske patentkontor, tilføjer et ekstra lag af sikkerhed i den kommunikation, der foregår mellem nøglen og bilen.

Volvos tyverisikring fungerer i tre trin:

  1. Nøglen sender først et signal med dags dato og klokkeslæt via Bluetooth til bilen.
  2. Bilen svarer tilbage med et signal, som ikke sendes via Bluetooth, men ved hjælp af akustiske sensorer placeret i bilens hjørner.
  3. Afstanden og tidsforskellen mellem de to signaler beregnes, og denne beregning skaber et ekstra sikkerhedstjek, som i øjeblikket er vanskeligt for tyvene at omgå.

Systemet fungerer på en måde, der minder om flagermusenes ekkolokalisering, hvor dyrene måler afstande gennem reflektion af lyd.

Hvis afstanden mellem Bluetooth-signalet og det akustiske signal afviger, eller hvis signalerne modtages på forskellige tidspunkter eller steder, forbliver bilen låst.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Systemet forhindrer således en biltyv i at manipulere med signalerne, da begge signaler skal være synkroniserede og stamme fra samme kilde, før bilen låser op.

Det er endnu uvist, om systemet bliver implementeret i praksis. Men hvis det sker, vil det kunne reducere antallet af biltyverier. Hvorvidt det vil lykkes for tyve at finde en måde at omgå systemet på, er et andet spørgsmål.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Responsiv Iframe
Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også