Flere helt nye biler fejler i den vigtige undvigemanøvre-test, som svenskerne har døbt ‘elgtesten’. Den nye Volvo EX90 er blandt de værste.
Problemerne fortsætter for Volvos nye flagskib. Nu viser testen, som væltede en Mercedes A-Klasse i 1997, også at volde Volvo EX90 alvorlige problemer.
Det skriver svenske Vi Bilägare.
Helt konkret er Volvos nye bil blandt de værste af de nye biler, som svenskerne har sendt gennem undvigemanøvren, der i folkemunde er kendt som elgtesten.
Faktisk beskriver Vibilägare Volvoens testresultat som ‘meget tvivlsomt’. Den nye EX90 deler dog kvalerne med den legendariske test med en række andre biler – herunder: Suzuki Swift, Opel Grandland Electric, BYD Seal U og Ford Tourneo.
Elgtesten blev for alvor berømt uden for Sverige, da den i 1997 væltede den på det tidspunkt helt nye Mercedes A-Klasse.
LÆS OGSÅ: 12-årig kørte 140 km/t i fars RS 6 – “Svært at sige nej”
At A-Klassen ikke kunne gennemføre testen blev hurtigt til en skandale i Tyskland, og Mercedes valgte kort efter offentliggørelsen, som Teknikens Värld stod bag, at stoppe produktionen af bilen helt.
Først i februar 1998 turde Mercedes vise den modificerede A-Klasse frem for en række journalister igen. I mellemtiden var ESP – eller det elektroniske stabiliseringsprogram – nemlig blevet standard. Men først herefter kunne den lille A-Klasse holde hjulene i asfalten.
Om Volvo på baggrund af EX90’ernes tvivlsomme resultat næsten 30 år senere vil lave nogle ændringer på bilen, er uvist. Men det er muligt.
I hvert fald volder Volvo en hel del problemer, der allerede er i EX90. De første kunder, som får leveret biler, må desuden leve med, at Volvo ikke kan holde ord. Flere funktioner, som kunderne har betalt for, virker nemlig endnu ikke i bilen. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!