De europæiske bilmærker er nu så presset af EU’s nye emissionsstandarder, at deres interesseorganisation ACEA advarer om fyringen af millioner.
Hvis man spørger de europæiske bilmærker selv, har de det hårdt. Bilisterne køber ikke nok elbiler, og EU forlanger mindre CO2-udledning allerede fra nytår.
Tilsammen tegner det et billede af en industri, hvor millioner af mennesker risikerer at miste deres job. Så kontant er advarslen fra bilmærkernes interesseorganisation ACEA.
Det fremgår af en pressemeddelelse.
De europæiske bilmærker og alle andre bilmærker, som er til stede i EU, skal fra 1. januar presse sig ned under en grænse på 93,6 gram CO2 pr. kilometer i snit. Den nuværende grænse er 106 gram.
Men den nye grænse bliver umulig at holde sig inden for, mener ACEA. I et åbent brev til de folkevalgte i Bruxelles opfordrer organisationen EU til at udskyde CO2-grænserne i mindst to år.
LÆS OGSÅ: Færdselsstyrelsen lyver, siger dansk dæk-direktør
Og fra Tysklands regering lyder det, at man vil lægge pres på EU for at få ophævet den nuværende deadline.
– Bilindustrien i EU vil ikke have andet valg end at reducere produktionen, hvilket truer millioner af arbejdspladser og reducerer vores konkurrenceevne, skriver ACEA i brever til EU-kommissionen.
Det er dog ikke alle bilmærker, der er enige med ACEA’s holdning til CO2-niveauer. Hos Stellantis’ 14 bilmærker, der forlod organisationen i 2022, mener man, at det er alt for sent at lave om på reglerne nu.
Men heller ikke hos Stellantis kan man leve op til de nye grænseværdier. Faktisk er det kun Tesla og Geely-koncernen, der kan klemme sig under den nye grænse. Alle andre bilmærker- og koncerner står allerede fra 1. januar 2025 til bøder i milliardklassen.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!