Annonce:

Ford lover at stoppe med at bygge kedelige biler

Fords administrerende direktør siger, at det ikke er besværet værd at investere i biler som Focus og Fiesta.

Annonce:

Ford vender ryggen til en række modelnavne. Vi ved allerede, at Mondeo, Fiesta og Focus-dagene er talte.

Men nu siger bilmærkets administrerende direktør, Jim Farley, at det er biler, der aldrig vender tilbage til Fords modelprogram igen.

Alt sammen fordi Ford vil ud af den del af bilindustrien, som kun laver kedelige biler, og ind i den del der skaber ikoniske biler.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Det fortæller direktøren i et interview med Car Magazine.

Og selvom Farley anerkender, at det var og er biler, som er elsket af Fords kunder, er det ikke biler, han personligt bryder sig om. Og derfor forsvinder bilerne.

LÆS OGSÅ: EU-regel kan give benzinpriser på 23 kr. literen


I stedet håber Ford-direktøren, at kunderne vil købe Volkswagen-SUV’er med et andet logo. Den nye Capri og Explorer er baseret på MEB-platformen, som VW i forvejen bruger til ID.-modellerne.

Pumaen, som lige nu er en lille benzinbil, bliver med tiden til en rent elektrisk bil. Det selvom Ford har droppet løftet om kun at sælge elbiler i Europa. Men hvad ligger der så i ‘ikoniske biler’?

Skal man tro Farley, er det modeller som Mustang, Raptor og Bronco. Sidstnævnte har bl.a. fået dansk kritik for at køre elendigt. Ford mener det dog seriøst, når chefen siger, at man med tiden vil tage kampen op mod bl.a. Porsche 911.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Det bliver i såkaldt Mustangens opgave. Det kræver dog en hel del investering. Noget Ford efter sigende også er klar til, ligesom mærket er klar til at bygge ‘Mustangen for evigt’. Også selvom det måtte betyde, at Ford er de sidste nogensinde, der bygger en coupé med V8-motor, som direktøren tidligere har sagt.

Ford kan dog se tilbage på et halvår, hvor salgstallene bare er faldet og faldet og faldet. Alene i juli tabte bilmærket 16,9 procent af salget i forhold til sidste år. Ford Motor Company har desuden trukket sig fra Danmark. Læs mere om det her.

Fords satsning på SUV’er i Europa er da også vovet. For ser man på de generelle salgstal, er det stadig hatchbacks, altså Dacia Sandero, Volkswagen Golf og Renault Clio, der dominerer i Europa. Først på fjerdepladsen over de bedst sælgende biler finder vi en SUV – Volkswagen T-Roc.

Responsiv Iframe

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også