Annonce:

Får 275 millioner kr. i løn – nu kan bildirektør fyres

Stellantis bekræfter nu, at man leder efter en afløser på posten som administrerende direktør. Den nuværende får en af verdens bedste årslønninger.

Annonce:

Carlos Tavares, der er administrerende direktør for bilkoncernen Stellantis, er en af de absolut bedst lønnede i bilbranchen.

Hans årsløn ligger på omkring 275 millioner danske kroner. Stellantis, der ejer 14 bilmærker, står dog over for flere udfordringer, især på det amerikanske marked.

De seneste år har koncernen kæmpet med et faldende salg i USA. Noget der har fået forhandlere til at kræve handling fra ledelsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Forhandlerne har især rettet en hård kritik mod Carlos Tavares og opfordret ham til at fokusere på at få medarbejderne tilbage på fabrikkerne og sikre, at produktionen matcher det, amerikanske forbrugere efterspørger.

I et åbent brev til ledelsen skrev forhandlerne: “Vi vil gerne have, at du får dine medarbejdere tilbage, udnytter kapaciteten på fabrikkerne og bygger biler, som amerikanerne har råd til og gerne vil købe.”

LÆS OGSÅ: Teslas nye kontrol af ansatte får heftig kritik – “det er uacceptabelt”

Situationen i USA har skabt bekymring blandt mange af Stellantis’ partnere, og koncernen har nu bekræftet, at der arbejdes på at løse de udfordringer, som markedet står overfor. Et møde, hvor man skal diskutere muligheder for at genoplive salget i USA, er planlagt til oktober.

Stellantis har som mål at reducere de store lagre af usolgte biler, som har ophobet sig i de senere år. Målet er at mindske lagrene med mindst 100.000 biler inden årets udgang.


Samtidig er der spekulationer om Carlos Tavares’ fremtid som chef for Stellantis. Det er blevet bekræftet, at Tavares’ kontrakt ikke bliver forlænget, når den udløber i 2026. Stellantis har allerede indledt processen med at finde en efterfølger til Tavares, der i dag er 66 år.

Stellantis, der ejer mærker som Fiat, Peugeot, Citroën, Jeep, Ram og Chrysler, har en betydelig tilstedeværelse både i Europa og USA, men de seneste års udfordringer har sat koncernen under pres.

Det er ikke mere end et par måneder siden, at Tavares fik det til at lyde, som om koncernen var parat til at sælge eller helt lukke adskillige bilmærker for at spare penge. Den udmelding måtte koncernen dog efterfølgende gå ud og tage afstand fra.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også