EU er under et stadigt større pres for at ophæve forbuddet mod forbrændingsmotorer. 50 virksomheder opfordrer politikerne nu til ikke at give efter. Men BMW gør ikke.
BMW og andre store bilproducenter i EU er under pres, efter at 50 virksomheder har opfordret til at fastholde EU’s forbud mod salg af nye biler med forbrændingsmotorer fra 2035.
Forbuddet er en del af unionens strategi for at reducere CO2-udledninger og opnå klimamål. Virksomheder som Volvo Cars, Uber, Ikea og Rivian har underskrevet en erklæring, der støtter målet.
Det skriver Bloomberg.
Mens mange firmaer bakker op om forbuddet, har nogle af de største europæiske bilproducenter, herunder BMW, Stellantis og Volkswagen, valgt ikke at tilslutte sig brevet.
– Elektrificering er det største enkelttiltag, som vores industri kan tage for at reducere sit CO2-fodaftryk. 2035-målet er afgørende for at bringe alle interessenter på linje på denne rejse og sikre europæisk konkurrenceevne, siger Volvos direktør Jim Rowan ifølge Bloomberg.
LÆS OGSÅ: Væltede en Mercedes – Volvo EX90 skuffer fælt i ‘elgtesten’
EU’s beslutning om at forbyde forbrændingsmotorer fra 2035 møder dog stigende modstand fra flere sider. Mange i bilindustrien er bekymrede for den faldende efterspørgsel på elbiler. Noget der får flere af dem til at presse på for at ændre eller udskyde forbuddet.
For nylig har Italiens premierminister, Giorgia Meloni, kritiseret EU’s tilgang og udtalt, at den nuværende politik er ”selvdestruktiv”.
Hun har opfordret til en revision af reglerne og sat spørgsmålstegn ved de langsigtede økonomiske konsekvenser af et forbud mod forbrændingsmotorer.
På trods af dette pres fastholder mange, at en grøn omstilling er nødvendig for at sikre EU’s klimamål. Diskussionen om, hvorvidt der skal være en ændring i tidsplanen eller reglerne for forbuddet, er stadig i gang, og det er uklart, hvordan EU vil reagere på de stigende krav om ændringer.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!