I benzin- og dieselbiler er det forkerte brændstof, der kan blive alvorligt dyrt. Denne Nissan Leaf udbrændte totalt i det forkerte ladekabel.
Der var ikke noget at gøre. Heller ikke selvom brandfolkene stod i garagen i løbet af bare 5 minutter. Denne Nissan Leaf udbrændte totalt, fordi den blev sat til at lade med det helt forkerte kabel.
Det skriver brandmyndighederne i den australske delstat Victoria, Fire Rescue Victoria, i et opslag på Facebook.
Ifølge myndighederne havde ejeren brugt ladekabel købt udenom Nissan og en forkert adapter, da bilen blev sat til at lade.
Branden får nu myndighederne til at minde bilisterne om, at de kun skal bruge kabler og adaptere, som på forhånd er godkendt, når de vil lade en elbil.
Det betyder dog ikke, at elbiler brænder oftere end diesel- og benzinbiler. En undersøgelse fra forsikringsselskabet AutoinsuranceEZ er kommet frem til, at der bare er 25 brande pr. 100.000 elbiler.
LÆS OGSÅ: Politiet har købt 50 nye Volkswagen Golf GTI på éngang
Et lignende resultat er Beredskabsstyrelsen kommet frem til herhjemme. Men når først brandene opstår, kan de være umådeligt svære at slukke igen. Eksempelvis måtte brandfolk bruge 189.000 liter vand på at slukke én enkelt Tesla. Læs mere om det her.
Flere brændende elbiler har desuden fået bl.a. Sydkorea til at drøfte, om elbiler helt skal forbydes i parkeringskældre.
Og i Grækenland har frygten for brand fået myndighederne til at forbyde elbiler med mere end 40 procent strøm på batteriet på alle færger i landet.
Det var også i Grækenland, at en Tesla for nylig måtte lade livet. Formentlig fordi selve ladestanderen gik amok. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!