Fredag eftermiddag stemte EU for at indføre straftold på kinesiske elbiler og elbiler bygget i landet. Tyskland stemte nej men retter sig efter flertallet.
Fredag eftermiddag stemte et flertal af EU-landene for at lægge straftold på alle kinesiske elbiler.
Straftolden gælder også de biler som europæiske mærker får bygget i Kina. Det var lande som Frankrig, Grækenland, Italien og Polen, der stemte for tolden.
Det skriver Reuters.
Men Tyskland stemte nej, og et land som Sverige skal have undladt at stemme. Skulle forslaget være faldet, ville det have krævet et såkaldt kvalificeret flertal. Det er i EU det samme som stemmer fra femten lande eller 65 procent af unionens befolkning.
Straftolden betyder, at der lægges mellem 8 og 35 procent ekstra i afgift på elbiler fremstillet i Kina. Lige nu slipper de kinesiske elbiler ind i EU mod en generel told på 10 pct.
LÆS OGSÅ: Særlig trafikalarm er ulovlig i Danmark
Den nye afgift skal af samme grund lægges oveni de ti procent, som bilmærkerne allerede betaler. Straftolden er faldet på plads, fordi EU-Kommissionen mener at kunne bevise, at det kommunistiske diktatur uddeler ulovlig støtte til landets bilindustri. En støtte der holder priserne kunstigt lave i forhold til konkurrenterne fra bl.a. Europa.
Tidligere har Boosted kunnet fortælle, at et mærke som Cupra direkte frygter nedlukning, fordi mærket får produceret biler i Kina. Men også et tidligere svensk mærke som Volvo bliver hårdt ramt, fordi mærket nu har kinesisk ejer og får bygget størstedelen af sine biler i netop Kina.
På den anden side af Atlanten har USA’s regering foreslået praktisk talt at forbyde alle kinesiske biler senest i 2030. Det vil både gå ud over Volvo og søstermærket Polestar. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!