I en elbil er der ikke skyggen af variabel ventilstyring. Eller VTEC, som Honda kalder det. Men japanerne har fået det til at lyde sådan.
Hyundai gør det allerede med Ioniq 5 N, som både har kunstige gearskift og motorlyd. Og nu følger Honda efter med VTEC.
Altså i en elbil. Det løftede mærket selv sløret for hjemme i Japan tidligere på måneden. Elbilerne kan både udstyres med lyden af VTEC og V6-lyden fra en Honda NSX-R fra årgang 1992.
Det samme er tilfældet med lyden af en S2000 fra 1999, en NSX fra årgang 2022, en Civic Type R fra 2023 og mindst én af Hondas Formel 1-biler. Hver indstilling for kombiinstrumentet i en elektrisk Honda kan se forskellig ud.
Lidt som det er tilfældet i mange andre biler, hvor valget står mellem flere køreprogrammer. Oftest sport, komfort og race. Hvad Honda skal bruge programmeringen til.
Men ifølge InsideEv’s, som fik softwaren demonstreret af Honda hjemme i Japan, kan det ende som en gimmick i den nye række af elbiler kaldet ‘0-serien’.
LÆS OGSÅ: Renault vil bygge den samme bil i 15 år, siger direktør
Hvorfor Honda overhovedet bruger tid på at udvikle motorlyde til elbiler, er der heller ikke noget svar på. Men en forklaring kan være, at alle elmotorer opfører sig ens. Så for at simulere noget andet, prøver japanerne nogle lyde af.
Hos BMW har man i mange år også udviklet variabel ventilstyring. Modsat Honda kalder tyskerne dog deres system for VANOS. Men princippet er det samme.
Indtil videre har BMW ikke offentligt talt om, at mærket forsøger at efterligne lydenede fra en forbrændingsmotor i en elbil. Men BMW’s elbiler siger alligevel noget. Mest fordi de ifølge lovgivningen skal, og fordi tyskerne har betalt den verdenskendte komponist Hans Zimmer en formue for at udvikle en række lyde til formålet.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!