Annonce:

Renault-chef målløs over nye regler – rammer alle bilister

Næste år indfører EU langt skrappere emissionsregler. Det går ud over bilfabrikker, der ikke har nok gang i salget af elbiler, og nu er Renaults administrerende direktør målløs.

Annonce:

Renaults administrerende direktør Luca de Meo er målløs over, at EU står fast på de langt strengere emissionskrav, således at de bliver indført fra 1. januar 2025.

Renault-chefen udtrykker i et nyt interview sin målløshed over EU’s emissionsregler og unionens strenge krav til bilproducenter.

Han sætter spørgsmålstegn ved beslutninger, der blev truffet for seks år siden, og undrer sig over, hvordan man kan forudsige fremtidens bilmarked syv år i forvejen, særligt når det gælder andelen af elbiler.

Allerede i 2018 blev det vedtaget, at bilproducenter i EU skal reducere deres gennemsnitlige emissioner til maksimalt 95 gram CO2 pr. kilometer, baseret på data fra 2016.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Dette svarer til en nedgang på 15 procent i forhold til de tidligere regler. Hvis bilfabrikanterne ikke lever op til kravene, venter der dem økonomiske sanktioner i form af meget heftige bøder.

LÆS OGSÅ: Kendt ladeoperatør går konkurs – 700 mister jobbet

Luca de Meo understreger, at EU burde tage fat på at evaluere emissionsreglerne, der skal træde i kraft i 2025, da situationen i bilbranchen har ændret sig markant, siden beslutningen blev vedtaget i første omgang.

Han peger blandt andet på, at bilsalget i Europa er faldet med 20 procent sammenlignet med tiden før covid-19-pandemien.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:
Responsiv Iframe


Derudover er omkostningerne til halvledere, som anvendes i bilproduktion, steget kraftigt, ligesom energipriserne er skudt i vejret, særligt som følge af krigen i Ukraine.

Han frygter, at hvis efterspørgslen efter elbiler ikke stiger, og de strenge emissionskrav fortsat håndhæves, vil Renault være nødt til at købe emissionskvoter fra andre bilproducenter for at undgå at blive ramt af bøder.

Det kunne betyde, at Renault må handle med producenter som Tesla og BYD for at opfylde kravene.

– Jeg bliver målløs, når jeg ser folk, der kan forudsige fremtiden syv år i forvejen, helt ned til procentdelen af elbilsalget, siger han i et interview med Automotive News Europe.

Annonce:

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også