Stop forbuddet mod forbrændingsmotoren, eller bliv afhængig af Kina, lød det fra BMW’s administrerende direktør, Oliver Zipse.
Biludstillingen Paris Motor Show er i fuld gang, og noget af tiden har BMW’s administrerende direktør, Oliver Zipse, brugt i rampelyset.
Men på scenen i Paris havde direktøren især ét krav – stop forbuddet for forbrændingsmotoren. Og hvis ikke EU er villig til det, må man gå på kompromis og blive afhængig af Kina.
For selvom BMW faktisk er en af de få bilmærker, som er i stand til at øge salget af elbiler, er direktøren ikke i tvivl om, at 2035-forbuddet skal rulles helt tilbage.
– En korrektion af elbilsmålet på 100 procent fra 2035 ville gøre europæiske bilproducenter mindre afhængige af Kina for batterier, sagde Oliver Zipse på biludstillingen i Paris.
Og holdningen – især i forhold til truslen fra Kina – er Zipse ikke alene om at stå med. Flere analytikere peger på, at den europæiske bilindustri bliver overhalet indenom af kineserne.
LÆS OGSÅ: Elbil brændte tre huse totalt ned – “ikke almindelig ild”
Som et forsøg på at lægge en dæmpe på kineserne har EU vedtaget en straftold på alle elbiler bygget i Kina. Men den ser næppe ud til at have nogen effekt. Selv Tesla, som får bygget Model 3 i netop Kina, har lige sænket prisen på selv samme bil. Bl.a. her i Danmark.
– For at fastholde den succesrige kurs er en strengt teknologineutral vej inden for de politiske rammer afgørende, siger BMW’s direktør.
BMW’s svar på konkurrencen fra kineserne er en strategi i flere spor. Altså sådan helt bogstaveligt talt. Tyskerne vil nemlig både bygge biler med forbrændingsmotorer, elmotorer og så biler, der kører på alternative brændstoffer. Eksempelvis ved en forbrænding af brint eller syntetisk benzin/diesel.
Samme tanke har Toyota. Her ser bestyrelsesformand Akio Toyoda faktisk så fast i sin skepsis over for elbiler, at han ikke vil tro, at elbilerne nogensinde får mere end 30 procent af det globale bilmarked. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!