Annonce:

Verdens dyreste Ferrari lyder desværre super kedelig

Ferrari F80 er uden tvivl et monster på et hvilket som helst stykke asfalt. Men lyden af den 3-liters V6-motor er desværre virkelig kedelig.

Annonce:

Ferrari har netop præsenteret mærkets nyeste hyperbil F80 for offentligheden. Desværre lader lyden meget tilbage at ønske. Især for en Ferrari.

Ferrari F80-lyden kommer fra en V6-motor. Noget der adskiller sig markant fra de tidligere topmodeller.

Modsat de foregående hyperbiler, der var udstyret med V12-motorer, har Ferrari nu valgt en twin-turbo V6, som er baseret på Maranello-folkenes fra Le Mans-racer. Motoren leverer mere end 1.000 hestekræfter, fordi den får hjælp af hele tre elmotorer.

Under en offentlig fremvisning på Imola-banen i Italien fik publikum mulighed for at både at se og høre F80 i aktion.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

På YouTube-kanalen NM2255 kunne man se optagelser af bilen, der både lavede flybys og drift på banen. Det gav samtidig en god mulighed for at høre, hvordan V6-motoren lyder under belastning. Desværre er lyden der næsten ikke. Og som flere bemærker i kommentarsporet er lyden næsten væk.

Lyden fra F80 minder meget om den, der kendes fra den mindre 296 GTB-model. En bil der i sig selv ikke siger meget.

Men i F80 virker motorlyden endnu mere dæmpet, og der er kun svage spor af den høje omdrejningslyd, som Ferrari er kendt for. Især i det første flyby-klip virker det næsten, som om bilen kører på ren eldrift, hvilket forstærker indtrykket af en noget flad oplevelse.

LÆS OGSÅ: Kæmpe bil-leverandør vil fyre 950 ansatte omgående

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Responsiv Iframe

Selvom lyd ikke nødvendigvis er den vigtigste egenskab for en bil som F80, spiller det stadig en rolle for helhedsindtrykket.

Den dæmpede lyd kan for mange virke som en skuffelse, især i betragtning af de tidligere Ferrari-modeller, der havde den ikoniske V12-motor og var kendt for deres højlydte, intense motorbrøl.

Alligevel er Ferraris valg af V6-motor ikke helt uventet. Både mærkets Formel 1- og Le Mans-racerbiler hersker hybridmotorer med V6-layout.

Så det er logisk, og – vil nogen mene – på tide at Ferrari overfører teknologien til topmodellen blandt gadebilerne. Heldigvis har Ferrari ikke glemt den store V12-motor. Heller ikke selvom den på grund af stadigt strengere EU-krav er alvorligt afdæmpet i den nye 12Cilindri.

Annonce:

Den nye F80 er ikke den eneste skuffelse over de seneste år. Altså når det kommer til lyden. AMG har også givet afkald på det ikoniske V8-brøl i C63 AMG. Hør selv her.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Annonce:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også