Kevin Magnussen får endnu engang en indrømmelse fra Haas-lejren. Holdet tager skylden for danskerens manglende pointhøst på sine skuldre.
Kevin Magnussen får endnu engang en indrømmelse fra Haas-lejeren.
Det var en fejl fra Haas-teamet, der kostede ham muligheden for at hente point i det seneste Formel 1-løb.
På et afgørende tidspunkt i løbet blev K-Mag kaldt ind til et ekstra pitstop, hvilket gjorde, at han sluttede lige uden for pointene på en 11. plads.
Teamkammeraten Nico Hülkenberg, der kørte med en anden strategi og kun foretog ét pitstop, opnåede en ottendeplads og sikrede sig point.
Magnussen lå ellers på en solid niendeplads, da teamet valgte at kalde ham ind igen, tilsyneladende af frygt for et dæk-nedbrud mod slutningen af løbet.
LÆS OGSÅ: Le Mans-legende er dødeligt syg af kræft
Efter løbet udtrykte Magnussen sin frustration over beslutningen: “Jeg synes ikke, man kan kalde det uheldigt, men sådan er det,” udtalte han til Formel 1’s officielle kanal.
– Jeg tror, vi havde en god chance for at score point. Men det lykkedes bare ikke i dag.”
Det andet pitstop kom efter en samtale med Magnussens race-ingeniør, Mark Slade, på omgang 38. I denne samtale blev det klart, at kommunikationen mellem teamet og Magnussen var uklar.
Da han blev bedt om at køre i pit, spurgte han teamet, hvorfor de mente, at han stadig var i “god form”, men modtog aldrig et præcist svar.
Efter løbet forsøgte teamet at nedtone omfanget af fejlen, men det stod klart, at beslutningen havde haft afgørende betydning for Magnussens resultat.
Teamchef Ayao Komatsu erkendte senere, at det var en fejl at kalde Magnussen ind til et ekstra pitstop.
Han indrømmede også, at Magnussen kunne have haft en chance for at hente point, hvis han var blevet ude på banen.
– Vi burde have scoret point med begge biler i dag. Kommunikationen var rodet mod slutningen af løbet, og jeg føler, at Kevin måske kunne have kæmpet om tiendepladsen, hvis vi havde ladet ham blive ude. Det ville i det mindste have givet ham en chance.”
Magnussen mistede den sidste pointgivende placering til Franco Colapinto, der sluttede som nummer ti.
For Haas-teamet var det en blandet dag, hvor Hülkenberg leverede et solidt resultat. Mens Magnussen havde potentiale til at klare sig bedre, hvis ikke teamets kommunikationsproblemer havde kostede ham point. Ifølge mediet Racefans vil Haas nu evaluere behandlingen af danskeren og forsøge at undgå lignende fejl fremover.
Læs flere spændende nyheder fra og om motorsportens verden lige her!