Annonce:

Tesla sælger nu ulovligt udstyr til Cybertruck

Tesla egne ansatte må ikke montere udstyret, fordi det ikke må bruges på offentlig vej. Men Cybertruck-ejere må godt købe en “ulovlig” lysbro.

Annonce:

Tesla Cybertruck skaber igen overskrifter – denne gang på grund af ulovligt fabriksudstyr. Eller i hvert fald udstyr, som ikke må bruges på offentlig vej.

Kritikere siger da også allerede, at lysbroen uanset hvad blænder enhver modkørende. Lysbroen er da også ulovlig at bruge på offentlig vej. Faktisk er den så ulovlig, at Teslas egne ansatte ikke engang må montere udstyret.

Tech-anmelder Marques Brownlee har på sin “X”-konto skrevet, at hans Tesla Cybertruck blev leveret med en delvist installeret lysbro. Fronten var dækket af et stykke tape for at blænde for lyset.

Efter levering fik Brownlee besked om, at Tesla havde forbindelse med et lokalt værksted, der kunne færdiggøre installationen, så Tesla ikke selv brød loven.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Denne måde at installere en lysbro på virker måske mærkelig, men det stemmer faktisk overens med Teslas officielle servicevejledning for Cybertruck.

LÆS OGSÅ: Fisker Ocean er den værste bil nogensinde, siger youtuber

Vejledningen indeholder adskillige advarsler til Tesla-teknikere, hvor det tydeligt fremgår, at de under ingen omstændigheder selv må montere lysbroen på nogen Cybertruck.

Det er i stedet et lokalt værksted, der skal færdiggøre arbejdet med den sidste del af ledningsnettet. Kun på den måde kan Tesla nemlig holde sig på den rigtige side af loven.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Responsiv Iframe

Bare det at føre ledningerne til lysbroen korrekt er dog heller ikke lige til. Lyset er tilsluttet et såkaldt “tagtilbehørs-forlængerkabel,” hvilket kunne få en til at tro, at bilen bare skal tilsluttes et stik, der er ‘forberedt’ til installationen. Men nej.

“Kablet” fra fabrikken er i virkeligheden tre løse ledninger, der stikker ud fra bilens tag og ender i varmekrympet rør, som skal loddes til lysbroens ledninger.

Teslas valg af løsning efterlader egentlig flere spørgsmål end svar. Ikke kun undgår bilmærket DET direkte ansvar for udstyret, men selve ledningsarbejdet på Cybertruck kan også bedst beskrives som problematisk. I hvert fald som det leveres fra fabrikken.

Ledninger, der i praksis er placeret uden for køretøjet, er blot snoet og loddet sammen, i stedet for at bruge mere sikre forbindelser som et decideret stik.

Annonce:

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også