Annonce:

Kæmpe koncern tester ‘mirakel-batteri’ til elbiler

Verdens fjerdestørste bilkoncern vil snart teste solid state-batterier, der i årevis er blevet udråbt som et mirakel for og en revolution blandt elbilerne.

Annonce:

Bilproducenten Stellantis har annonceret planer om at integrere solid state-batterier i deres elbiler fra 2026.

Teknologien, der af mange ses som et potentielt mirakel for elbilindustrien, vil blive leveret af den amerikanske producent Factorial og testet i en række Dodge Charger Daytona-modeller.

Disse biler er baseret på Stellantis’ STLA Large-platform, der danner grundlag for en bred vifte af modeller fra koncernens forskellige brands, herunder Jeep, Dodge, Chrysler, Alfa Romeo og Maserati.

Factorials solid state-batterier forventes at kunne forbedre rækkevidden og ydeevnen for elbiler betydeligt.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

I modsætning til traditionelle litium-ion-batterier, der bruger flydende elektrolytter, anvender solid state-batterier faste elektrolytter. Denne ændring i materialevalg kan føre til en række fordele, herunder øget energitæthed, kortere ladetid og forbedret sikkerhed.

LÆS OGSÅ: Her er jyder ‘dårligere’ bilister end alle andre danskere

– Ved at integrere Factorials innovative batteriløsning i STLA Large-platformen kan vi udforske batteriernes potentiale til at forbedre vores elbils rækkevidde og sikre, at kunderne vil nyde godt af bedre ydeevne, længere rækkevidde og hurtigere ladetider i de kommende år, siger Stellantis’ chef for ingeniør- og teknologiudvikling, Ned Curic.

Testprogrammet med Dodge Charger Daytona vil give Stellantis mulighed for at evaluere Factorials teknologi i praksis og vurdere dens egnethed til masseproduktion.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Responsiv Iframe

Hvis testene forløber som planlagt, kan det bane vejen for en bredere anvendelse af solid state-batterier i Stellantis’ elbiler i fremtiden. Det europæisk-amerikanske koncern er dog på ingen måder først med teknologien.

Toyota har talt om batteriet i årevis, og nogle kinesiske mærker hævder, at de allerede fra næste år vil kunne masseproducere biler med den batteritype. Nissan mener dog, at udviklingen ikke er længere fremme, end at det først kan lade sig gøre med solid state-batterier i 2028.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også