Aarhus har vedtaget en ny en ny mobilitetsplan. Den koster 1,8 milliarder kroner og bliver dyrest for bilister.
Et flertal i Aarhus kommune har onsdag i denne uge vedtaget en ny mobilitetsplan. Planen kommer til at koste kommunen 1,8 milliarder kroner. Og den får i høj grad konsekvenser for bilisterne i byen.
I store dele af Aarhus bliver det nemlig forbudt at køre over 40 km/t, mens farten andre steder skal helt ned på 30 km/t.
Det fremgår af aftaleteksten som kommunen har lagt på sin hjemmeside.
En anden del af planen er desuden roadpricing alias en betalingsring, som kommunen vil have lagt ned over Aarhus. Men det kræver dog et flertal på Christiansborg siger ja.
LÆS OGSÅ: Ferraris støddæmper koster mere end Danmarks billigste bil
Og sker det ikke, skal bilisterne ikke glæde sig for tit.
I et interview til Aarhus Stiftstidende siger den konservative rådmand for Teknik og Miljø, Nicolaj Bang, nemlig, at han vil gå rigtig langt for at gøre livet så surt for bilisterne som overhovedet muligt.
– Hvis man går rundt og håber på, at det ikke bliver til noget, så kan jeg sige, at det virkelig er noget, vi mener.
– Vi mødes igen i 2027, for bliver roadpricing ikke en mulighed, skal der tages nogle andre drastiske skridt for at indfri vores mål, siger den konservative rådmand.
Kommunen har allerede flere modeller for roadpricing, som Boosted allerede for måneder siden kunne fortælle, at kommunen vil indføre, i spil.
Det kan blive tale om GPS-tracking af alle bilister, hvis ikke de skal betale ved en bom for overhovedet at køre ind i Aarhus. Kommunen overvejer dog også at gøre det dyrere at køre bil i myldretiden.
Endelig vil kommunen indføre en nulemissionszone, hvor intet andet end brint- og elbiler må være. Alt sammen skal gøre kommunen CO2-neutral senest i 2050.
Som et lille plaster på såret vil kommunen tvinge bilister til at hoppe på busser i udkanten af Aarhus for at komme ind i byen. Disse busruter skal til gengæld være gratis at benytte.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!