Mens Seat bukker sig for miljøkrav og skruer ned for effekten i León Cupra, skruer ABT op!
Efter at have besøgt ABT Sportsline er Leon Cupra klar til kamp mod de helt store drenge i hot hatch-segmentet, Audi RS3 Sportback og Mercedes-AMG A45.
Spanieren har måske ikke helt så mange muskler under hjelmen som de tyske konkurrenter, men Cupra’en kan nu sagtens få et slag eller to ind i ydresporet på Autobahn.
Det skyldes, at den turboladede to-liters motor nu leverer 370 hestekræfter og 460 newtonmeter. En forøgelse på 70 heste og 80 newtonmeter i forhold til det fabrikken leverer bilen ( altså lige indtil nye miljøkrav holdt dem fra at gøre det)…
LÆS OGSÅ: NU MÅ SEAT IKKE LÆNGERE GIVE LEON CUPRA 300 HK
Udover at tilføje deres egen motorstyrringen og udstødningssystem har ABT Sportsline ikke lagt flere opgraderinger i mekanikken. Bilen er altså stadig forhjulstrukket i modsætning til RS3 Sportback og AMG A45.
En måde at få glæde af firehjulstrækket- som spanieren faktisk også kan leveres med – køb en af de blot 300 Carbon Edition Cupra ST’ere. Hvis de da ikke alle allerede er udsolgt, har du nemlig stadig 300 hk fra fabrikken, så får du lige ABT til at smide de sidste 70 i motorrummet.
Udover de ekstra hypper sørger ABT også for nye hjul til Cupra’en – de kan krydses af i enten 18 eller 19″ mod merpris.
Der behøver dog ikke stå en León Cupra i garagen, for at man som Seat-ejer kan få glæde af det performance-lir, som ABT har liggende på hylderne.
Den 1.4 liters turbobenziner kan eksempelvis levere 160 hk efter en ABT-operation i stedet for de originale 122 hk. Ligesom der på dieselfronten er 210 heste hjemme, efter ABT har været i stalden hos de oprindelige 184 hk.