Annonce:

ADAC: Så langt skal en Tesla Model X køre for at være mere miljørigtig end diesel

Foto: Tesla Motors Danmark

Elbilen er ikke så god for klimaet, som man skulle tro, fastslår ny rapport fra tyske ADAC

Annonce:

Det tyske svar på FDM, ADAC, har regnet på et af de helt store spørgsmål lige nu. Og konklusionen er klar. Tesla Model X-ejere skal køre 558.000 kilometer, før de har sparet miljøet for mere Co2, end det en tilsvarende dieseldrevet Mercedes E220 udleder.

ADAC har undersøgt det totale C02-udslip både i forbindelse med produktionen af bilerne, og den Co2, der udledes, når bilerne faktisk kører på vejen.

Resultatet viser – måske noget overraskende for mange – at den amerikanske elbil i den ‘store personsbilsklasse’ ikke er den mest miljørigtige løsning på vejen. Tværtimod faktisk.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

LÆS OGSÅ: MILJØKRAV – NU MÅ SEAT LEON CUPRA IKKE HAVE 300 HK

ADAC har set på tre bilklasser; minibiler, kompaktbiler og større personbiler. I samarbejde med det teknologiske institut i Heidelberg har man sammenlignet biler med forskellige drivlinjer, benzin, diesel, hybridteknologi og fuldt elektrisk.

Efterfølgende er der regnet på det samlede C02-udspil, der er, fra olien hives op ad havet over produktionen af bilen til færdige bil er køreklar og på vejen.

EL BEDST I DEN KOMPAKTE BIL
I kompakt-klassen slipper elbilen bedst fra det samlede Co2-regnskab. Selv når der tages hensyn til den måde, som strømmen er lavet på i Tyskland, hvor ikke alt strøm kommer fra vedvarende energikilder.

Det er dog først efter 45.000 kilometer, at eksemplet – en Hyundai Ioniq Electric – er mere miljørigtig end en bil på forssilt brændstof. I sin levetid, som ADAC definerer som 150.000 kørte kilometer, er elbilens totale C02-udslip 22,5 ton. Mens det for en tilsvarende benzinbil er 30 ton.

580.000 KILOMETER FØR EL ER MERE RENT END DIESEL
I den store personbilsklasse er billedet dog et helt andet. Her er en Tesla Model X faktisk skurken hele 580.000 kilometer af vejen, før den er mere ‘miljørigtig’ end en tilsvarende dieseldrevet Mercedes E220d.

ADAC har også i denne klasse taget hensyn til den samlede mængde af Co2. Altså fra bilen er i produktion, til den er på vejen. Ligedes er tallene ikke baseret på bilfabrikkernes opgivelser af, hvad bilerne kan køre på ‘en liter brændstof’, men ADAC egne målinger af det samme.

Elbilerne i den store personbilklasse kørte desuden også på det tyske mix af strøm fra forskellige kilder.

Endelig understreger ADAC, at der ikke er målt på, hvilket brændstof der har den bedste ‘Co2-balance’.

Responsiv Iframe

ADAC HAR I UNDERSØGELSEN MÅLT PÅ DISSE BILER

Minibiler:

Diesel: Mazda 2 Skyactiv-D 105

Besøg vores annoncør:

Benzin: Mitsubishi Space Star 1.2 CT

Hybrid: Toyota Yaris 1.5 Hybrid Style

Elbil: BMW i3 (94 Ah)

Kompaktbiler:

Diesel: Mazda 3 Skyactiv-D 105 Sports-Life

Benzin: Volkswagen Golf 1.5 TSI

Hybrid: Toyota Prius 1.8 Hybrid

Elbil: Hyundai Ioniq Electric Style

Store personbiler:

Diesel: Mercedes E 220d

Benzin: Mercedes E 400 Coupé 4matic

Lade-hybrid: Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD

Elbil: Tesla Model X 100D

Kilde: Side3.no og adac.de

 

 

 

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også