At der lige nu er global mangle på mikrochips, kan meget hurtigt vise sig at blive bilindustriens mindste hovedpine, mener analytiker.
Lige nu skriger bilproducenterne på mikrochips. I Tyskland siger de store mærker Mercedes, BMW og Volkswagen-gruppen alle, at de i høj grad mangler den lille computerdel.
Og i Tjekkiet meddelte Skoda i sidste uge, at man midlertidigt stopper samlebåndene.
Men i krisen kan blive meget værre endnu. Faktisk kan manglen på mikrochips hurtigt vise sig at blive bilfabrikkernes mindste problem. Der er nemlig alvorligt mangel på grundstoffet grundstoffet magnesium, som blandt andet anvendes i produktionen aluminium.
Og det har sendt priserne i vejret, påpeger branche-analytiker René Tønder overfor Motormagasinet.
Hele fabrikker kan lukke om 3 til 4 måneder
Hele balladen skyldes, at Kina – som sidder på 85 af verdens produktion af magnesium – har skruet kraftigt ned for udvendingen af grundstoffet.
Det er især kritisk for bilindustrien, som aftager 35 procent af den samlede magnesiumproduktion. Også i Europa kan det meget hurtigt se sort ud. Her har vi nemlig ingen egenproduktion af magnesium, fortæller analytikeren.
– Hvis ikke Kina hurtigt reetablerer den hidtidige produktion af magnesium, så kan mange bilproducenter reelt blive nødt til at lukke fabrikkerne om tre til fire måneder, siger René Tønder til Motormagasinet.
Brugte biler stig voldsomt i pris
Analytikerens bedste råd til bilforhandlerne ser at få købt nogle nye biler ind for at få fyldt lagerne op. Noget der dog kan være mere end svært i den nuværende situation, hvor bilfabrikkerne ikke kan følge med efterspørgslen.
René Tønder vurderer, at prisen på brugte biler kun vil stige yderligere, hvis ikke magnesium-produktionen snart kommer i gear igen. Prisen på brugte biler er i forvejen på himmelflugt over hele verden.
Herhjemme er prisen på en fire år gammel Skoda Octavia eksempelvis steget med 50.000 kr. på bare ét år, det viser tal fra Bilbasen.