På den spanske ferieø er turister plaget af falske fartbøder. De spanske myndigheder har over for lokale medier allerede bekræftet svindlen. Bøderne skal ikke betales.
Flere turister oplever i øjeblikket problemer efter ferie på Mallorca.
Svindlen involverer tilsyneladende lejebiler fra firmaet Goldcar. et er i hvert fald firmaets kunder, der modtager de falske bøder med posten.
Den spanske trafikmyndighed, DGT, advarer nu mod de falske krav der gerne løber op i 1.500 danske kroner.
En tysk familie fra Trier modtog en sådan falsk bøde. Det skete i slutningen af februar. Brevet så ud til at komme fra den spanske trafikmyndighed DGT. Men det har intet på sig.
Bøden lød på 200 euro, svarende til cirka 1.500 danske kroner. Familien blev anklaget for at have kørt for stærkt i deres lejebil.
Familien undrede sig dog meget. De havde slet ikke brugt bilen den pågældende dag, som stod nævnt i brevet. Det vakte straks mistanke om, at noget var galt.
Alle de personlige oplysninger i brevet var korrekte. Både ID-nummer, kørekortnummer, adresse, bilmodel og nummerplade passede. Det gjorde i første omgang brevet troværdigt.
Falske bøder: Detaljer afslørede svindlen
Men der manglede en vigtig detalje. Brevet nævnte ikke muligheden for rabat ved hurtig betaling. Det er ellers normal praksis i Spanien og flere andre europæiske lande.
Yderligere undersøgelse afslørede flere fejl. Vejen M-404, hvor fartoverskridelsen angiveligt fandt sted, ligger slet ikke på Mallorca. Den ligger derimod nær Madrid.
Fotoet fra fartkameraet var også mistænkeligt. Det var usædvanligt sløret. Det bestyrkede familiens mistanke om svindel.
Familien søgte information på internettet. Her fandt de hurtigt andre turister i samme situation. Flere kunder hos biludlejningsfirmaet Goldcar havde modtaget lignende breve.
Andre ofre har også henvendt sig til lokale medier på Mallorca. Diskussioner på platformen Reddit peger også på problemer relateret til Goldcar.
Mistanke om datalæk hos Goldcar
Den spanske transportmyndighed DGT blev spurgt til sagen. Deres svar var klart: “Det er en fidus, lad være med at betale!”.
Hvordan svindlerne har fået fat i turisternes data, er endnu uklart. Familien Welzel og andre af udlejningsfirmaets kunder mistænker et datalæk hos Goldcar. Nogle spekulerer ligefrem i, om ansatte kan have solgt data, eller om firmaet er blevet hacket.
En talsmand for Goldcar har bekræfter i lokale, spanske medier, at man kender til problemet. Firmaet er opmærksom på falskneriet.
Talsmanden oplyser, at det kun har påvirket et meget lille antal kunder på Mallorca.
Politiet er i gang med at efterforske sagen. Målet er at finde frem til bagmændene bag de falske bøder. Ifølge Goldcar har man ikke bevidst videregivet data om sine kunder.
Firmaet lover at hjælpe alle berørte kunder. De vil også refundere eventuelle beløb, som folk ved en fejl måtte have betalt i falske fartbøder.
Det er dog altid en god idé at tjekke eventuelle fartbøder fra udlandet, hvis den slags lander i din postkasse.
På Boosted kan du finde mange flere informationer om biler og trafikregler. Læs eksempelvis om byen, hvor samtlige fotovogne er sprunget i luften.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk