Den ‘almindelige’ – og nu kommer der et langt modelnavn – Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé – må nøjes med 389 hestekræfter som det mindste.
Bedst som de fleste nok troede, at det ikke kunne blive vildere, er amerikanske Renntech har med en seriøs omgang ekstra hestekræfter til Mercedesen med det lange navn, Mercedes-xc 4-Door Coupé. Helt specifikt til ’63’-modellen.
RIIIX kalder amerikanerne opgraderingen.
Og der er seriøst smæk på. Under den lange kølerhjelm har den 4-liters, biturboladet V8-motor nu ikke bare 639 hestekræfter og 900 Nm, som GT 63-kunder må ‘nøjes’ med, før GT 63 S kommer ind i billedet.
Nej, M177-V8’eren har Renntech fået svimlemnde 1.196 hestekræfter og et moment på mindst lige så bindegale 1.257 Nm ud af. Så ruller vi altså tungt – og hurtigt!
LÆS OGSÅ: Tesla er havnet på skamfuld liste igen – Danskers bil kan alt for lidt
For at nå dertil har Renntech dog måtte ofre et helt nyt sæt og større sæt turboladere, en omprogrammering af motorstyringen, en indsugning i kulfiber og højtryks brændstof-pumper.
Altså bare for at nævne lidt af herlighederne. Det kræver dog også lidt af ejeren. For skal samtlige hestekræfter være til rådighed, skal der hældes oktan 100 i tanken.
Når det så er sagt, er der også 987 hestekræfter til rådighed, hvis du kan nøjes med almindelige 95 oktan.
Men det er dyrt. Altså ikke bare på tankstationen – sådan i det hele taget. Kittet, som Renntech siger kun skal produceres i et begrænset antal, koster 95.000 dollar. Og det er altså uden montering på en bil du i øvrigt selv skal levere i første omgang.
På danske plader koster Mercedes-AMG GT 4-dørs coupé 63 fra 2,9 millioner kr. Mens GT 63 S løber op i 3,2 mio. kr., når afgiften er betalt. Dertil skal du altså smide små 700.000 kr. for Renntech-kittet alene.