Annonce:

Afgørende ulempe ved elbiler som ingen taler om

Populære elbiler som Tesla Model 3 og VW ID.7 kæmper med lav nyttelast grundet batteriets vægt. Det begrænser bagage og passagerer. Tjek din bils vægt.

Alle biler har en grænse for vægt. Den kaldes bilens tilladte totalvægt. Det er vigtigt at kende den grænse.

Specielt når man pakker til ferien. Mange elbiler, som Tesla Model 3 og Volkswagen ID.7, har udfordringer med deres vægt og dermed deres nyttelast.

Det betyder, at der er mindre plads til bagage og passagerer end forventet.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Den tilladte totalvægt dækker bilens egen vægt, brændstof eller batteri, passagerer og al bagage.

Den del, som passagerer og bagage udgør, kaldes nyttelast. Nyttelastens størrelse varierer meget fra bil til bil. Man finder oplysningen i bilens registreringsattest.

Mange er ikke klar over, at elbiler ofte har en lavere nyttelast end fossilbiler. Det skyldes primært vægten af den store batteripakke.

Batteriet kan veje flere hundrede kilo. Den vægt optager en stor del af bilens samlede vægtkapacitet.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Forskellen i nyttelast er markant. Det viser en opgørelse norske Vejtrafikråd (OFV). Dieselbiler kan i gennemsnit bære 30,7 procent mere nyttelast end elbiler.

Benzinbiler har også en fordel i forhold til elbiler. De kan i gennemsnit laste 16,8 procent mere vægt. Gennemsnittet for benzinbilers nyttelast ligger på 529 kilo ifølge OFV’s tal.

En meget tydelig begrænsing for elbilerne

Der findes flere eksempler på elbiler med overraskende lav nyttelast. Ældre årgange af Tesla Model 3 ‘tåler’ kun 300 kilo nyttelast.


Med fire voksne passagerer ombord er der næsten ingen vægt tilbage til bagage. Det er blevet bedre i nyere årgange, men ikke voldsomt meget.

Et andet eksempel er den store SUV BYD Sealion 7. Den har et rummeligt bagagerum. Men nyttelasten er begrænset til kun 320 kilo. Det er kun 20 kilo mere end den billigste elbil, du overhovedet kan få i Europa. Den kinesiske Dongfeng Box.

Volkswagen ID.7 Pro er også en stor bil. Den er næsten fem meter lang. Bagagerummet er meget stort. Alligevel er nyttelasten begrænset til 362 kilo.

Flere elbiler nærmer sig den maksimale nyttelast med fem personer i bilen. Der er så meget lidt eller ingen vægt tilbage til bagage. Det er værd at overveje før en lang tur.

Bilens vægtbegrænsning findes af sikkerhedsmæssige årsager. Bilen er konstrueret til at klare en bestemt belastning. Overstiges den tilladte totalvægt, kan det få konsekvenser.

Sådan tjekker du selv bilens nyttelast

En overlæsset bil kan opføre sig uforudsigeligt på vejen. Kritiske dele som hjul, affjedring og bremser belastes unødigt.

Annonce:

Det kan føre til skader og øget risiko. Man kører simpelthen i en mindre sikker bil.

Bliver man stoppet i en kontrol med overlæs, kan det blive dyrt. Man kan risikere en bøde. Man vil også blive bedt om at efterlade passagerer eller bagage på stedet. Det skal ske, indtil bilens vægt er inden for det tilladte.

Husk også, at ekstraudstyr påvirker bilens egenvægt. Et anhængertræk eller et stort soltag vejer ekstra.

Annoncer:
Responsiv Iframe

Det reducerer den tilgængelige nyttelast. To ellers identiske biler kan derfor have forskellig nyttelast. Årgang kan også spille en rolle.

Det er nemt at tjekke din egen bils specifikke nyttelast. Oplysningen står i del 1 af din registreringsattest under punktet G “tilladt totalvægt” og punktet F2 “køreklar vægt”.

Differencen mellem de to tal er tæt på den reelle nyttelast, dog skal man typisk fratrække 75 kg for føreren fra differencen for at finde den reelle vægt til passagerer og bagage.

Annonce:

Er du alligevel i tvivl, kan du altid slå de samme oplysninger op i det danske Motorregister der også er tilgængelig for offentligheden.

At kende sin bils nyttelast er afgørende for sikker kørsel, især når bilen skal pakkes til ferie eller flytning.

Overlæs er desværre ikke noget nyt på vejene. Men det er meget forskelligt, hvad bilisterne bliver stoppet med. For nogle år siden blev en tur til Tyskland eksempelvis meget dyr, da en bilist blev stoppet ved grænsen med et halvt ton øl. Læs mere om det her.

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk

Læs flere artikler efter annoncerne:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også