I 2024 blev det til 249 tilbagekaldelser i Europa. Det er fordel på 256 modeller fra 41 bilmærker. Det viser tal fra European Safety Gate.
Det er nu blevet afsløret, hvilke bilmærker der i 2022 måtte tilbagekalde flest biler i Europa. Data fra European Safety Gate viser, at der var 249 tilbagekaldelser, der omfattede 256 modeller fra 41 forskellige bilmærker.
En tilbagekaldelse sker, når producenter eller myndigheder identificerer problemer relateret til sikkerhed, sundhed eller miljø.
Det er dog ikke altid nødvendigt at bringe bilen fysisk til værkstedet. Mange producenter benytter i stigende grad “over-the-air”-opdateringer til at løse problemerne.
Selvom antallet af tilbagekaldelser kan virke højt, er de europæiske tal lavere end de tyske. Kraftfahrt-Bundesamt, den tyske pendant til Færdselsstyrelsen, registrerede 387 tilbagekaldelser fordelt på 258 modeller fra 44 mærker i 2024.
Tyskland, der er kendt for sin store bilproduktion, tegner sig for en betydelig andel af de europæiske tilbagekaldelser.
Både de europæiske og tyske data viser ifølge hollandske Autovisie, at Mercedes-Benz er det mærke, der oftest måtte tilbagekalde biler i 2024. BMW, Ford, Hyundai, Peugeot og Volkswagen er også blandt de mærker, der hyppigt forekommer på listerne.
BMW 5-serie, BMW X3, Mercedes C-klasse, Mercedes GLE og Toyota ProAce er blandt de modeller, der har flest registreringer på den europæiske liste, med hver fem tilbagekaldelser i 2022.
Det er værd at bemærke, at tilbagekaldelser ikke kun berører nye biler. Ældre modeller, som f.eks. BMW 3-serien, der har været i produktion i længere tid og har et stort antal enheder på vejene, kan også være omfattet. Sandsynligheden for en tilbagekaldelse stiger med antallet af producerede biler.
Tilbagekaldelser er en del af hverdagen i bilindustrien og tjener til at sikre, at biler forbliver sikre og lovlige at køre i.
Det bare ikke altid, at importørerne er på forkant med den slags. For når først bilerne er tilbagekaldt, er der utallige eksempler på, hvordan bilejerne må vente i evigheder på, at bilmærkerne egentlig har tid til dem.
Audi e-tron-ejeren Morten Lied måtte eksempelvis vente i hele 9 måneder, før Audi ville kigge på hans bil. Også selvom bilen kan være brandfarlig. Læs mere om det her.
De bilmærke der tilbagekaldte flest biler i løbet af 2024 fordelt på antal modeller:
Mærke | Tilbagekaldelser | Antal modeller |
---|---|---|
Mercedes Benz | 24 | 23 |
BMW | 23 | 21 |
Citroën | 15 | 12 |
Ford | 13 | 12 |
Volkswagen | 12 | 16 |
Hyundai | 12 | 12 |
Opel | 12 | 10 |
Lexus | 12 | 7 |
Peugeot | 11 | 12 |
Toyota | 11 | 14 |
Læs flere artikler efter annoncerne: